Usability komt steeds vaker voor op de agenda van bedrijven die hun site als toegevoegde waarde zien. Dagelijks kom ik helaas bij nog veel meer bedrijven waarbij de minderheid moet opboksen tegen de argwanende directie of managers.

De vraag die mij dan vaak gesteld wordt is: Hoe verkoop ik usability aan mijn manager?. In dit artikel geef ik een opsomming van een aantal tips en stappen om overtuigend materiaal te verzamelen om je manager te overtuigen.

Het basisprincipe

Op Usabilityweb schreven we al vaker over de voordelen van Usability:
Gebruikers begrijpen het systeem sneller en bereiken eerder hun doelen;
Gebruikers ervaren het bezoek aan uw website als prettig, komen eerder terug en raden de website aan anderen aan;
Gebruikers ontwikkelen vertrouwen in de website en het bedrijf;
Gebruikers kunnen zonder hulp (telefonisch, e-mail) zaken op de website afhandelen;

Uiteindelijk wordt er meer rendement uit een website of webshop gehaald die aan alle wensen en behoeftes van de bezoeker voldoet. Tackle in ieder geval ook het verhaal dat usability duur en niets toevoegd1.

Bewijsmateriaal verzamelen voor een goede investing

Het klinkt even zo simpel als het abstract is. Mijn manager wil bewijs zien voor we aan de slag gaan. Logisch, een manager wil zekerheden.

Checklist usability startplan

Start met meten van statistieken2. Het liefst elke pagina en dit voor een langere periode.
Breng de huidige conversie in kaart.
Hoeveel bezoekers komen er op de website?
Hoeveel bezoekers gaan er over tot actie?
Strookt het resultaat met de doelstellingen van het bedrijf of website?
Maak een quickscan van de knelpunten op de website.
Voldoet de website aan de basisrichtlijnen van usability?3
Haal een aantal knelpunten uit de website en volg de basisrichtlijnen op.
Indien je de mogelijkheid hebt start een A|B test4 of voer een gebruikerstest5 uit.
Ga een periode meten. Hoeveel verschilt het huidige resultaat met de oude versie?

Met deze informatie wordt in kaart gebracht waar de website staat en hoeveel vooruitgang kleine aanpassingen al kunnen resulteren6.

De volgende stap

Wanneer er uiteindelijk uitgebreid aan de website gesleuteld wordt komen er meer onderwerpen aan bod:
De doelgroep in kaart brengen7;
Hoe de content geoptimaliseerd kan worden8;
Hoe staat het met de toegankelijkheid richting zoekmachines9;
Hoe kan de navigatie verbeterd worden;
Waar plaatsen we een goede call-to-action10;
Op welke manier worden online en offline marketingcampagnes ondersteund;

Meer dan alleen de marketingmanager overtuigen

De toegevoegde waarde wordt steeds duidelijker. Je meet, analyseert, concludeert, verbetert, meet nog eens, analyseert en test nog eens. Kijk eens hoeveel informatie je hebt om je manager te overtuigen. Sterker nog, je laat je manager zien hoeveel je de doelgroep al overtuigt met een aantal kleine aanpassing en een klantgerichte benadering.

Bronnen & leestips

  1. Misvattingen over usability
  2. Gebruik webstatistieken om het online koopproces te verbeteren
  3. Usability guidelines
  4. Goede testmethode of hype? A/B testing
  5. Expert reviews vs. gebruikerstesten
  6. Google Website Optimizer in de praktijk
  7. Van doelgroep naar persona naar taak
  8. Worden uw webteksten wel gelezen?
  9. Wat is het belang van toegankelijk bouwen?
  10. Call-to-action van Firefox, Opera en Internet Explorer
  11. Rendement op investering van gebruikersvriendelijkheid
Be Sociable, Share!