Dit artikel is gebaseerd op Jakob Nielsens Misconceptions About Usability

In Amerika wordt jaarlijks 63 miljard dollar aan internetverkopen misgelopen, doordat de mensen vroegtijdig hun “ongebruikersvriendelijke” winkelwagentjes verlaten. Reden voor Mastercard om een prijsuitreiking uit te schrijven voor de meest gebruikersvriendelijke website om op deze manier meer aandacht voor dit aspect te vragen.

De achterliggende gedachte van Mastercard is commercieel gezien duidelijk. Mastercard ontvangt immers een percentage per transactie. Hoe meer transacties, hoe meer geld er in het laatje komt. Toch heeft het hanteren van usability-methoden niet alleen een commerciële reden. Het zorgt er ook voor dat u uw product ontwikkelt in lijn met uw bedrijfsdoelstellingen en in lijn met de verwachtingen van uw klant.

De voordelen van gebruikersvriendelijkheid op een rij:

Gebruikers begrijpen het systeem sneller en bereiken eerder hun doelen;
Gebruikers ervaren het bezoek aan uw website als prettig, komen eerder terug en raden de website aan anderen aan;
Gebruikers ontwikkelen vertrouwen in de website en het bedrijf;
Gebruikers kunnen zonder hulp (telefonisch, e-mail) zaken op de website afhandelen.

En toch maken slechts een handjevol bedrijven systematisch gebruik van usability-methoden tijdens het ontwikkelingsproces van hun produkten en/of diensten. Dit komt enerzijds doordat veel bedrijven onbekend zijn met usability-methoden.

Anderzijds is het te wijten aan de volgende drie misvattingen:
Usability is duur;
Usability vertraagt de doorlooptijden;
Usability doodt creativiteit.

Usability is duur

Er wordt gedacht dat voor een usability onderzoek aparte laboratoria en meetapparatuur nodig zijn die vele duizenden euro’s kosten. Dat hoeft echter niet. Dit willen we verduidelijken door twee voorbeelden. Vraag eens aan wat mensen uit je doelgroep wat ze van je site vinden en wat ze er graag op zouden willen zien en de eerste stap is al gezet. Daarnaast is een gebruikerstest al te realiseren met slechts een laptop, een extra TFT-scherm en een camera ( Low-Cost Usability Testing). Door voor een slimme opstelling te kiezen kun je de gebruiker en het beeldscherm filmen. Met ongeveer zes testpersonen wordt ongeveer 85% van de problemen blootgelegd.

Usability vertraagt doorlooptijden

Nog zo’n misvatting; door het toepassen van al die methoden vertraag je de doorlooptijden. Dat is echter niet waar. De methoden zijn eenvoudig en kosten maar een paar uur tijd. Achteraf zal je dit echter enorm veel tijd besparen. Overbodige interne discussies over functionaliteiten die de gebruiker niet nodig heeft, vinden niet meer plaats. In plaats van te discussiëren zet je korte stapjes, kijk je wat de gebruiker wil en zet je op basis daarvan de volgende stap.

Usability doodt creativiteit

Een veel gehoorde klacht: als we usability-richtlijnen toepassen ziet alles er hetzelfde uit. Het enige dat usability doet is het menselijk gedrag blootleggen. De richtlijnen vertellen je wat mensen over het algemeen doen. Je kunt hier lering uit trekken of niet. Wil je echter dat mensen je website ook echt gaan gebruiken, dan kun je deze maar beter aanpassen aan het menselijk gedrag. Menselijk gedrag is eerder een bron van inspiratie dan dat het creativiteit de kiem smoort.

Be Sociable, Share!