Gebruiksonderzoek = gebruiksonderzoek

Een gebruiksonderzoek wordt vaak ingezet om knelpunten met betrekking tot de usability van software en websites maar ook van fysieke produkten zoals bijvoorbeeld verpakkingen of meubelstukken op te sporen en te beoordelen.

Het idee om een kleine groep mensen met je product te laten omgaan en te observeren of taken succesvol worden uitgevoerd is dus ook breder toepasbaar dan websites alleen.

Usability onderzoek voor mobiele applicaties

Nu steeds meer mensen gebruik maken van mobiel internet en ook bedrijven het belang hiervan inzien voeren we ook steeds vaker onderzoek uit naar de gebruikersvriendelijkheid van mobiele applicaties.

Gebruiksonderzoek mobiele applicatie

De principes om een usability onderzoek uit te voeren blijven immers hetzelfde. Of het nu gaat om een website of een mobiele applicatie. Gebruiksonderzoek is immers gebruiksonderzoek. Toch zijn er ook belangrijke verschillen.

Instrumentele kennis

Instrumentele kennis is de kennis die een iemand heeft van een bepaalde interface. Vergelijk de ervaren photoshopper met de onervaren photoshopper. Bij het gebruik van de webbrowser en een webpagina hebben we ook te maken met de instrumentele kennis van de ervaren en onervaren internetter.

Het kennisvniveau tussen beide wordt echter steeds kleiner. Internet is mainstream geworden en steeds meer mensen e-mailen, Hyves, internetbankieren en kopen en verkopen spullen online op Marktplaats.

We hebben duidelijke mentale modellen ontwikkeld van hoe het Internet werkt. Of je nu gebruik maakt van Firefox, Safari of Internet Explorer. Het browserconcept met een adresbalk en een vorige en volgende knopt werkt bij allen hetzelfde. Ook voor websites gelden duidelijke conventies. Zo verwachten mensen bijvoorbeeld dat het logo linksbovenin staat en klikbaar is en dat blauwe onderstreepte tekst een hyperlink is.

Waar zijn de mobiele conventies.

Hoe anders is het verschil in instrumenteel kennisniveau van gebruikers van mobiele telefoons. Een groot probleem is het ontbreken van duidelijke conventies. Nokia, Samsung, Iphone allen werken weer anders en veel mensen hebben moeite met het maken van de switch tussen de verschillende systemen. Ook tussen mannen en vrouwen lijkt er een groot verschil te zijn in de kennis van het gebruik van het mobieltje.

Heterogeen instrumenteel kennisniveau.

Als je een mobiele applicatie gaat testen met gebruikers houd dan ook extra rekening met het grote verschil in instrumentele kennis. Zorg dat mensen eerst een korte instructie krijgen van het besturingssysteem of nog beter, werf mensen die dagelijks gebruik maken van het besturingsysteem waarop je je mobiele applicatie hebt ontsloten. Als je dus een mobiele applicaties test voor de iphone zorg dan dat je gebruikersgroep ervaring heeft met de iphone. Je bent immers niet geinterresseerd in het opsporen van knelpunten in de iphone interface maar wilt weten of je applicatie usability knelpunten bevat.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je juist inzicht wilt krijgen in de combinatie interface en mobiele applicatie. In dat geval is het juist weer beter om niet al te ervaren gebruikers te werven of te zorgen dat je een diverse groep werft of per mobiel besturingsysteem een ervaren en onervaren groep.

Wat ook je uitgangspunt is. Houd extra rekening met de ervaring van je testdeelnemers.

Be Sociable, Share!