Voor de Hanze Hogeschool opleiding Communicatiesystemen, met majors in Game Design & Development en Multimedia Design & Branding heeft Concept7 op 29 oktober 2009 de workshop ideeën genereren met MBTI framework verzorgt.

Technologie frustreert

We begonnen ons verhaal met het feit dat technologie frustreert. Als we goed om ons heen kijken, vinden we zowel op internet als in de echte wereld binnen enkele ogenblikken tal van usability fouten. Voor Concept7 reden om dingen eenvoudiger te willen maken voor de klanten van onze klanten. Om dit goed te kunnen doen moeten we de klanten van onze klanten leren kennen. Weten wat hij of zij denkt en doet. Weten wat motiveert en frustreert. Om echt goede dingen te maken moeten we kortom in het hoofd leren kruipen van de klant. Leren denken zoals website bezoekers denken.

Naast observeren (uitvoeren van usability onderzoek) is de MBTI een heel handig hulpmiddel om je te leren verplaatsen in de klant. Wat ons betreft een randvoorwaarde om goede digitale producten te creeëren.

Een andere randvoorwaarde is dat je voor ieder goed idee minstens 10 andere ideeën gehad moet hebben. Het mooie van veel ideeën is dat ze niets kosten, de kans groter wordt dat je het beste idee vindt en elk idee inspireert anderen weer tot een nog beter idee. Bij Concept7 geloven we erg in het visueel maken van ideeën omdat deze sneller door onze hersenen zijn te verwerken, beter blijven hangen en op een later tijdstip gemakkelijker terug zijn te vinden.

Hoe begin je dan?

Nadat we hebben laten zien dat iederen kan schetsen, blijft het toch moeilijk om out of the box ideeën te genereren. Stel je maar eens voor dat je binnen 20 minuten een nieuw business idee moet verzinnen. Dat is praktisch onmogelijk… We hebben houvast nodig.

Wat hebben Lego, Häagen-Dazs en Spiderman met gemeen?

Allen hebben bedacht wat kinderen fantastisch vinden en hebben hiervoor een toepassing verzonnen die interessant is voor volwassenen. Zo bedacht Lego onlangs de Lego Mindstorm waarmee kind-volwassenen heuse Lego robots kunnen bouwen.

Door zichzelf deze hele specifieke randvoorwaarden op te leggen konden deze bedrijven gericht de ideeënstroom op gang brengen. Dus niet outside the box, maar inside the box (red. lees ook ‘Harvard Business Review – Breakthrough Thinking from Inside the Box’ door Kevin P. Coyne, Patricia Gorman Clifford en Renée Dye). De MBTI kan een soortgelijk framework zijn om ideeën te genereren.

De studenten kregen een ontwerp uitdaging: ‘Maak het gemakkelijker en leuker om een maaltijd en restaurant naar keuze te vinden voor een bredere groep studenten’. Hen werd gevraag om de resultatenpagina van Thuisbezorgd.nl te herontwerpen.

Elke keer als we dit soort sessies geven verbazen we ons weer over de ongelooflijke hoeveelheid invalshoeken die mensen hebben. Zo zie je dat iemand die nog nooit een website heeft ontworpen met ontzettend goede ideeën komt. Het eindresultaat van de middag was dan ook zeer uiteenlopend. Wij denken dat er een stevige basis is gelegd voor het verbeteren van de conversie.

Presentatie ideeën genereren met MBTI framework

Be Sociable, Share!