A/B of multivariate testen behoren tot de standaard gereedschapskist van iedere user experience professional. Dankzij de gratis dienst Google Website Optimizer is het voor een veel breder publiek toegankelijk geworden en brengt het conversie onder de aandacht van besluitvormers.
Voorbij zijn de dagen van ellenlange discussies en het denken ‘voor’ de bezoeker. Aangebroken zijn de tijden van mouwen omhoog, aanpassen van de website en bezoekers laten bepalen wat werkt en wat niet.
Het idee van deze manier van testen is simpel. Je hebt een website en brengt daarop verschillende variaties aan. De bezoekers krijgen automatisch een van de variaties te zien en er wordt gemeten welke variatie het beste bijdraagt tot het doel van de website.
Praktijkvoorbeeld: verdubbeling conversie dankzij button
Wij (Concept7) zien onszelf als usability evangelisten. Wij vinden het belangrijk om de boodschap ‘de bezoeker bepaalt het succes van website‘ zoveel mogelijk te verkondigen en vinden het leuk om bedrijven te vertellen hoe je kunt bouwen voor de bezoeker.
Als introductie boden we in het verleden een gratis knelpunten analyse aan.
Om deze knelpunten analyse meer onder de aandacht te brengen hebben wij een experiment uitgevoerd op de homepage van de Concept7 website (testpagina).
Het doel is om bezoeker door te laten klikken naar de gratis knelpunten analyse (conversiepagina). Tijdens een eyetrack onderzoek viel me echter op dat het ‘blokje’ gratis knelpunten analyse relatief weinig aandacht kreeg. Om het meer onder de aandacht te brengen hebben we daarom twee variaties bedacht.
De resultaten spreken voor zich. De button scoort maar liefst 99% beter dan het origineel. Het vervangen van het woord ‘gratis’ door ‘vrijblijvend’ zorgt voor bijna 24% verbetering.
- 145 bezoekers kregen het origineel te zien en negen keer werd op de link ‘gratis scan’ geklikt;
- 170 bezoekers kregen combinatie 1 te zien en 21 keer werd op de button geklikt;
- 156 bezoekers kregen combinatie 2 te zien en 12 keer werd op ‘vrijblijvende scan’ geklikt.
Om zeker te weten of de verbetering daadwerkelijk een verbetering is kun je met Google Website Optimizer een controle experiment uitvoeren. Tijdens dit experiment heb ik het origineel nogmaals vergeleken met combinatie 1 (de button). Ik heb alle bezoekers laten meedoen (je kunt dit instellen op basis van percentage) aan het experiment en heb 80% van het verkeer combinatie 1 laten zien en 20% het origineel.
De resultaten uit het controle experiment zijn nog positiever. Combinatie 1 scoorde 121% beter dan het origineel.
Dankzij de button zijn ongeveer twee keer zoveel bezoekers op de hoogte van onze gratis knelpunten analyse. Ik kan meedelen dat wij dit ook gelijk hebben gemerkt aan het aantal aanvragen, deze zijn verdubbelt. Wij krijgen het nog druk deze zomer
A/B testen past bij een organisatie van doeners.
Is A/B testen met Google Website Optimizer de oplossing voor al je problemen? Nee, zeker niet. Voor het creeëren van een optimale user experience zul je meer uit de kast moeten halen.
Moet het onderdeel uitmaken van de standaardbagage van iedereen die op een professionele manier met website aan de slag wil? Ja! Resultaten zijn alleen te verhogen door het realiseren van aanpassingen waardoor de website beter aansluit bij de verwachtingen van de bezoekers. De snelheid waarmee aanpassingen worden gerealiseerd is cruciaal.
A/B testen werkt dan ook alleen in een organisatie waar mensen goede ideeën hebben (door het observeren van bezoekers krijg je die) en waar men gewoon aan de slag gaat met het realiseren van de aanpassingen.
Wij bij Concept7 hebben veel ervaring met deze manier van conversie verhoging en vertellen u er graag over. Probeer ons eens uit.
Nog geen reacties op "Google Website Optimizer in de praktijk"
Uit [url=http://www.grokdotcom.com/2007/05/24/push-your-customers-buttons/]Push Your Customers Buttons[/url] Eisenberg zijn advies over buttons.
1. You do need a button that people can see. Buttons must be visible so use shape, color, contrast, etc. to make them pop.
2. It needs to be obvious that they’re intended to be clicked, so you can use something like a 3D effect or shadowing to help make the point.
3. Optionally, you may include benefit statements or point of action assurances with the button.
Leuk! Maar waarom heb je de Google Website Optimizer niet gebruikt voor een multivariate test? Het lijkt erop alsof een button met het woord vrijblijvend i.p.v. gratis het beste zou kunnen werken.
Dat is ook de combinatie die qua kwaliteit wellicht de beste conversies aantrekt (van prospect naar klant bedoel ik), omdat “gratis” nog cheaper klinkt dan “vrijblijvend”, en dat laatste wat beter bij bedrijven past ipv hobbyisten.
Dat is de volgende stap. Ik ga nu variaties maken op de button. Elementen die verschillen zijn kleur, klikbaarheid (3d) en copy. Ben benieuwd 🙂
Ik ga binnenkort ook een poging ondernemen met Website optimizer voor mijn website : [url]http://wwW.fotoshoots.be[/url]
Ik zal jullie het resultaat dan ook weten.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen