Op Brickmeetsbyte las ik een interessante post over de vraag “Is usability onderzoek noodzakelijk?”. De tegenstanders beweren dat het fingerspitzengefühl van de webdesigner voldoende is terwijl de andere kant beweert dat je soms usability moet doen en soms niet.
Ik denk dat er een misverstand bestaat over wat usability-onderzoek is. Vaak denken we hierbij aan een gebruikertest. Echter methoden als card-sorting, paper-prototyping, heuristische evaluatie, logfile analyse zijn wat mij betreft allemaal manieren van usability-onderzoek. Want allen delen ze hetzelfde doel namelijk het zo optimaal (effectief en efficient) inrichten van een website voor de eindgebruiker.
De vraag of usability onderzoek noodzakelijk is is wat mij betreft dan ook niet echt relevant.
Nog geen reacties op "Is usability onderzoek noodzakelijk?"
De vraag is dan eerder wanneer iets usability-onderzoek is. Iets laten proberen door een collega zit vaak volledig ingebakken in je werkwijze maar kan zeer zinvolle input opleveren m.b.t. usability. Onderzoek of niet?
Vandale zegt
on·der·zoe·ken (ov.ww.)
1 proberen om iets beter te leren kennen, om er een beter inzicht in te krijgen
Wordnet hanteert de volgende definitie van research
1. research — (systematic investigation to establish facts)
2. inquiry, enquiry, research — (a search for knowledge; “their pottery deserves more research than it has received”)
Vandale en definitie 2 van wordnet zijn vergelijkbaar. Definitie 1 van wordnet levert iets interessants op. Daar zien we namelijk het woord systematic.
In dat geval zou gewoon even terloops je collega vragen geen onderzoek zijn maar plan je het in en vraag je er twee dan is het wel onderzoek.
We zitten in een grijs gebied. De hele discussie op bricksmeetbyte gaat dan ook over twee uitersten van hetzelfde gebied. Terwijl, mijn argument is, dat je je werkwijze moet aanpassen aan het project. Je moet niet met een kanon op een mug schieten maar je kunt ook niet managen wat je niet kunt meten.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen