Padmanabhan en Chang van de Wharton Universiteit van Pennsylvania hebben ontdekt dat ieder individu een clickprint heeft.
Een clickprint is een uniek patroon van surfgedrag gebaseerd op acties zoals:
- aantal bezochte pagina’s per sessie;
- tijd besteed op iedere afzonderlijke pagina;
- tijdstip en dag waarop de pagina is bekeken;
- et cetera.
Op basis van een clickprint kan een bezoeker worden geidentificeerd. Een clickprint is erg geschikt om online fraude tegen te gaan. Als het surfgedrag van iemand die een bestelling plaatst afwijkt van zijn historische surfgedrag weten we dat er iets vreemds aan de hand is.
Het identificeren op basis van iemand clickprint kan ook worden gebruikt voor het op maat aanbieden van speciale acties. De relevante van het informatieaanbod kan op deze manier voor de gebruikers worden vergroot.
Er kleeft echter wel een naar ‘big-brother-is-watching-you’ gevoel aan deze ontwikkeling. De eerste tegenbewegingen zijn er dan ook al. Onlangs nog verscheen een bericht over Trackmenot, een browserextensie die analyse van zoekgedrag bemoeilijkt.
Deze specifieke techniek heeft niet veel invloed op het identificeren van clickprints. Clickprint en Trackmenot zijn echter beide een mooie voorbeeld van uitersten van een veel fundamentelere discussie. Namelijk over de vraag hoever je kan gaan bij het automatisch identificeren van je bezoekers en het aanpassen van je aanbieding op basis van klantprofielen en alle privacy issues die daarbij komen kijken.
Nog geen reacties op "Bezoekers identificeren op basis van hun clickprint"
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen