Voor veel websites zal het conversieratio in de loop van de tijd geleidelijk afnemen.

De redenen hiervoor zijn meer concurrentie, meer keuze voor de consument, minder media aandacht (iedereen doet nu iets met adwords)

Een aantal tips op dit tegen te gaan:

  • Begin met meten
    Zorg daarom dat je de juiste dingen meet zodat je kunt achterhalen waar het probleem ontstaat. Kan het zijn dat de zoekmachine de rangorde van zoekresultaten heeft gewijzigd, heeft de directe concurrent fors geinvesteerd in adwords of zoeken klanten misschien massaal naar een product dat niet meer verkocht wordt?
  • Bouw aan een relatie met de klant
    Als je nog geen e-mail nieuwsbrieven verstuurd denk er dan over na op dit op regelmatige basis te gaan doen, daarnaast is het verstandig op een jaarplan website marketing te maken waarin je acties op traffic te genereren goed op elkaar afstemt.
  • Denk vooruit
    In plaats van pas in te grijpen als het verval al is ingezet kun je ook proberen iedereen voor te blijven door steeds maar weer kleine wijzigingen door te voeren. Gebruik een methode als a|b testing om zeker te weten dat je wijzigingen het juiste effect hebben.
  • Kijk om je heen
    Blijf alert op de omgeving om je heen. Voer om de 6 maanden een concurrentieanalyse uit zodat je als organisatie weet waar je staat. Moet je doorgaan op de huidige manier of is het noodzakelijk om je inspanningen te verdubbelen?

Bron: Website Conversion Erosion

Be Sociable, Share!