Een afbeelding die niet wordt gezien, geeft dat toch ruis? Dat was een van de vragen die werd behandelt tijdens de driedaagse NNG Usability Week in San Francisco waarover Natali Del Conte bericht.
Pernice Joyce en Jakob Nielsen deden een eyetrack onderzoek naar het zoekgedrag van mensen op Internet. Ze vroegen 255 mensen verschillende taken op het Internet uit te voeren.
Mensen blijken heel goed in staat om een website te scannen en te bepalen waar ze hun aandacht aan besteden. De vraag of mensen iets niet gezien hebben of dat ze hebben besloten ergens geen aandacht te besteden is in dat opzicht dan ook moeilijk te beantwoorden.
Wel kan worden gemeten waar mensen hun aandacht aan besteden. Dat is aan ongeveer 10% van de totale pagina-oppervlakte, aldus Jakob Nielsen. Uit het onderzoek blijkt dat mensen erg doelgericht te werk gaan en al hun aandacht focussen op dat gedeelte van de website waarvan wordt gedacht dat daar het doel kan worden bereikt. Die foto van die lachende vrouw die we op bijna iedere website tegenkomen is slechts opvulling en verspilling van de benutte ruimte
Ik weet niet of je dit zo kunt stellen. Dat er haast geen specifieke aandacht aan wordt besteed (in onze perifere visie zien we het wel) wil nog niet zeggen dat het geen positieve of negatieve invloed op mensen kan hebben.
Expertimenteren met verschillende foto’s en afnemen van interviews lijkt me een geschiktere manier om deze vraag te beantwoorden.
Nog geen reacties op "Slecht 10% van webpagina gezien."
Lezen is wat anders dan zien. Als mensen de pagina scannen zien ze een groot deel en gaan vervolgens 10% lezen. (Lijkt mij dan)
Als ergens buiten die 10% regelmatig een Magnum-reclame staat zou je verwachten dat die Magnum (onbewust) blijft hangen.
Is er een verschil in ervaring als de lachende vrouw wordt vervangen door een machine-onderdeel of iets anders ‘onmenselijks’?
De theorie van Jakob Nielsen wordt deels tegengesproken door MarketingSherpa, zij tonen dit aan m.b.v. ‘eye tracking’ studies.
MarketingSherpa beweert juist dat die foto met de lachende dame de meeste aandacht trekt en als een magneet werkt. Ze noemen dit ook wel de ‘hero shot’. Het is niet per definitie een plaatje van een lachende vrouw, maar in het algemeen een sfeervolle produktfoto. Zij adviseren dan ook om veel aandacht te besteden aan de kwaliteit van de foto, want daarmee valt of staat de koopintentie bij de bezoeker.
Klopt. Uit de eyetrack onderzoek die ik heb uitgevoerd blijkt ook dat een foto van een gezicht de aandacht trekt. Als is het maar voor een fractie van een seconde. Dat vervolgens bijna alle (90% klopt wel aardig) besteed wordt aan het uitvoeren van een taak wil niet zeggen dat de foto geen invloed op de gemoedstoestand kan hebben.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen