Internet heeft de reiswereld voorgoed verandert. Steeds meer mensen boeken hun reis via internet. Slechts weinig mensen doen gelijk al zaken tijdens het eerste bezoek.
Mensen orienteren zich eerst wat breder op hun reisbestemming en de aanbieding. Vervolgens vergelijken ze de verschillende aanbiedingen met elkaar om tot slot gericht een aankoop te doen.
60% van de websites onthoud de gegevens die de bezoeker invult niet. Het gevolg is dat deze nu helemaal weer opnieuw moet beginnen. Als de aanbieding van de concurrent niet al te veel verschilt en het bestellen gaat daar wel makkelijk, dan ben je de potentiele klant kwijt. 60% van de reisbureau’s lopen dus omzet via website mis.
bron: Usability research into travel websites shows whats missing
Nog geen reacties op "Reisbureau’s op internet onthouden slecht"
Ik moet zeggen dat ik het wel herken om online op zoek te gaan naar een geschikte vakantie. Toch boek ik de meeste vakanties wel gewoon bij mijn vaste reisbureau. Eenvoudigweg omdat daar de beleving daar al begint. Door de vakantieboeken heen etc.
Dat bezoekers veel omzet mislopen doordat veldden niet onthouden worden kan ik me alles bij voorstellen maar moet wel betekenen dat bezoekers in principe negatief staan tegenover het online boeken mits met maar zo makkelijk mogelijk is. Je zou zeggen dat je voor een op vakantie best nog een keer alle velden in zou willen vullen.
Ik pleit hier voor stapsgewijze registratiemethoden. Ik zou bij zo’n eerste informatieaanvraag alvast een loginnaam en wachtwoord aan laten maken. Zo bouw je stapsgewijs aan een persoonlijk profiel. Bij een daadwerkelijke aankoop kun je de rest van de gegevens vragen.
One screen is hier ook zeker een oplossing. Boeken, aanpassen, reserveren en afrekenen in 1 scherm. De vraag is of het allemaal te behappen blijft voor mensen.
Ik ben erg gecharmeerd van on-screen. Of het echt werkt en gebruikers allemaal kunnen behappen is iets waar een gebruikerstest meer uitsluitsel over kan geven.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen