In 2000 schreef Jakob Nielsen het artikel Flash: 99% Bad. Zoals gewoonlijk volgde er veel kritiek. Veel daarvan was onterecht denk ik.
De tijden zijn verandert en het gebruik van Flash is verbeterd. Mits goed toegepast zie ik dan ook wel degelijk voordelen in het gebruik van Flash.
Een casestudy op GrokDotCom toont echter aan dat Flash op de homepage beter kan worden vermeden.
De reden hiervoor is dat Flash elementen de aandacht afleiden waardoor de bezoeker minder snel een goede keuze kan maken en daardoor afhaakt.
Op de homepage van Mattressliquidators.ca stond een grote roterende flash banner die vier verschillende afbeeldingen van de winkel toonde.
Men maakt een variant met een statische afbeelding met hyperlinks.
Deze variant van de homepage presteerde een stuk beter. Het aantal mensen dat gelijk de homepage verliet daalde namelijk met maar liefst 28,57%.
Ik durf niet gelijk te zeggen dat de homepage met Flash minder presteerde door het gebruik van Flash. Het feit dat de afbeelding van de nieuwe versie compleet anders was en hyperlinks bevatte is ongetwijfeld ook van invloed.
De casestudy pleit in ieder geval niet vóór Flash en de redenering dat Flash afleidt klinkt logisch.
Het belang van het uitvoeren van kleine online experimenten wordt in ieder geval nogmaals goed onder de aandacht gebracht.
Nog geen reacties op "Is Flash slecht?"
Ik ben het met je eens dat flash afleidend is voor je doel. Flash is vaak te druk hoewel het er wel mooi uitziet. Maar meestal wil een internetter informatie i.p.v. een mooi schouwspel. Want in dat geval kijkt hij/zij wel een film o.i.d.
Flash kan interessant zijn wanneer je het oog moet strelen. Bijvoorbeeld bij nieuwe productlanceringen. Flash is interessant wanneer de mogelijkheden van html te beperkt zijn. Wanneer het wel mogelijk is in html, gebruik het dan ook.
Zoals ik ook bij Sitestone (http://www.sitestone.nl/weblog/webdesign/2007/04/23/flash-wel-de-moeite-waard) schreef, is de bron een behoorlijk nutteloze “test”, die wat mij betreft niks met Flash usability te maken heeft. De redenering dat Flash afleidt gaat er bij mij ook niet in, het gaat er helemaal om wat je ermee toont.
Misschien wel aardig om dit eens te testen op jullie homepage van Concept7.nl, waar ook een grote roterende Flash banner staat. Misschien eens vervangen door iets waarin statisch een aantal links naar klantcases zijn opgenomen? 🙂
Ik snap je punt. Flash is een techniek net als Ajax, JavaScript etc. Technologie in zichzelf biedt alleen maar mogelijkheden. Uiteindelijk gaat het erom wat je ermee doet. Ik denk dat er qua implementatie van Flash wel veel te verbeteren valt en dat het inderdaad vaak vooral afleidt ipv dat het de gebruiker helpt.
De studie is gedaan door aanhangers van het gedachtegoed van de Eisenberg Brothers. Deze zijn alleen maar bezig met het beïnvloeden van conversie. Dat versie A compleet anders dan versie B en er dus geen conclusies kunnen worden getrokken interesseert hen niet. Dat is ook niet hun doel, als versie A maar meer rendement oplevert.
Stefan: helemaal waar uiteraard. De Eisenbergs zijn natuurlijk van conversie, maar twee “versies” testen die zo verschillend zijn past zelfs niet in hun straatje 😉
En toch zuigt Flash, in de meeste gevallen 😉
Je kunt best appels met peren vergelijken. Het ligt er maar net aan wat je doel is. Zolang je maar geen dingen gaat verklaren, want dat is idd onmogelijk.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen