In 2000 schreef Jakob Nielsen het artikel Flash: 99% Bad. Zoals gewoonlijk volgde er veel kritiek. Veel daarvan was onterecht denk ik.

De tijden zijn verandert en het gebruik van Flash is verbeterd. Mits goed toegepast zie ik dan ook wel degelijk voordelen in het gebruik van Flash.

Een casestudy op GrokDotCom toont echter aan dat Flash op de homepage beter kan worden vermeden.

De reden hiervoor is dat Flash elementen de aandacht afleiden waardoor de bezoeker minder snel een goede keuze kan maken en daardoor afhaakt.

Op de homepage van Mattressliquidators.ca stond een grote roterende flash banner die vier verschillende afbeeldingen van de winkel toonde.

Men maakt een variant met een statische afbeelding met hyperlinks.

Deze variant van de homepage presteerde een stuk beter. Het aantal mensen dat gelijk de homepage verliet daalde namelijk met maar liefst 28,57%.

Ik durf niet gelijk te zeggen dat de homepage met Flash minder presteerde door het gebruik van Flash. Het feit dat de afbeelding van de nieuwe versie compleet anders was en hyperlinks bevatte is ongetwijfeld ook van invloed.

De casestudy pleit in ieder geval niet vóór Flash en de redenering dat Flash afleidt klinkt logisch.

Het belang van het uitvoeren van kleine online experimenten wordt in ieder geval nogmaals goed onder de aandacht gebracht.

Bron: Is it Worth it to Flash Your Customers?

Be Sociable, Share!