Het is inmiddels alweer een tijdje geleden dat Peter Morville zijn User Experience Honingraat introduceerde. Maar in een tijd waarin zoekmachineoptimalisatie de boventoon lijkt te voeren is het goed om het er weer bij te pakken.

Bart van Netlash komt met een nederlandse vertaling van het model

  • Waardevol: In het hart van de honingraat staat ‘valuable’. De website moet waarde creëren voor de eigenaar – en waarde kan je zeer ruim definiëren. Het komt eigenlijk neer op de ROI van een website.
  • Nuttig: In deze tijd van user-in-control kan je enkel je doel bereiken door de gebruiker van de website zijn doel te laten bereiken. Je website moet dus ‘useful’ zijn voor de bezoekers, moet ook voor hen waarde creëren.
  • Vindbaar: Om waarde te creëren moet je website eerst gevonden worden. Bovendien moet de informatie op je website ook duidelijk geordend en vindbaar zijn. ‘Findable’ betekent dus optimaliseren voor zoeken – zowel extern (zoekmachine optimalisatie) als intern (informatie-architectuur).
  • Toegankelijk: Eens bezoekers je website gevonden hebben, moeten ze ook toegang krijgen tot de informatie. Een website is ‘accessible’ als alle bezoekers vlot door je website kunnen – en één op vier websitegebruikers is gehandicapt.
  • Geloofwaardig: On the internet, nobody knows you’re a dog. Credibiliteit is dus één van de belangrijkste zaken om uit te stralen. Website credibility is een studie op zich.
  • Aantrekkelijk: In 50 milliseconden tijd oordelen bezoekers of ze een website goed vinden of niet. De aantrekkelijkheid van het design speelt dus een grote rol.
  • Bruikbaar: Usability als concept voor websites rukt duidelijk op. Een website bruikbaar maken is alle obstakels (frictie) wegnemen.

Bron: User experience design

Be Sociable, Share!