Peter Morville bespreekt het user experience honingraatmodel en de volgende zeven facetten van user experience:
- Useful
- Usable
- Desirable
- Findable
- Accessible
- Credible
- Valuable
Peter Morville bespreekt het user experience honingraatmodel en de volgende zeven facetten van user experience:
3 reacties op "User Experience Honingraat"
Prima facie lijkt het een prima model, verder uitwerking van de zeven elementen is echter wel nodig.
De facetten moeten niet (kritiek norman) bezien worden als losstaande complementaire facetten. Ik zou er voor willen pleiten om ze meer als paradigma te zien. Vanuit het aspect van bv desirable kun je dan een website beoordelen en tot conclusies komen.
De webbyawards hanteren de volgende [url=http://www.webbyawards.com/webbys/criteria.php#design]zes criteria[/url]
* Content
* Structure and Navigation
* Visual Design
* Functionality
* Interactivity
* Overall Experience
There are four main reasons users return to some websites and not to other websites. They can be summarized by the acronym HOME
[b]H[/b]igh-quality content
[b]O[/b]ften updated
[b]M[/b]inimal download time
[b]E[/b]ase of use
If you can provide these four elements users will be happy and you have a good site. Giving users the four HOME qualities will ensure the popularity of your site. But it is not enough to simply give users what they want. You need to go beyond the four basics to have a truly stellar site. To move from a HOME design to a HOME RUN design, add the three extras:
[b]R[/b]elevant to users’ needs
[b]U[/b]nique to the online medium
[b]N[/b]et-centric corporate culture
The HOME RUN approach to web design requires the entire company to get behind the website to deliver an optimal customer experience in the online world.
Of noem het [url=http://webability.blogspot.com/2005/02/what-is-webability.html]webability[/url]
* usability
* accessibility
* sustainability
* scalability
* measurability
* marketability
Ik denk dat de webdesign er veel bij gebaat is als er een overkoepelend model van ‘succesfactoren’ van websites zou komen waarin deze aspecten meewegen.
User-experience is in feite het totaal van ervaringen wat een gebruiker heeft tijdens en na het gebruik van een interactief product. Of het nou de usability of look&feel van een website is of de kwaliteit van de content.
Maar wat nu precies de ‘succesfactoren’ moeten zijn, is afhankelijk van vele factoren. Zowel de criteria van de webbyaward als het HOMERUN model schieten wat mij betreft te kort. Peter Morville beschrijft redelijk compleet de verschillende faccetten of kwaliteiten die de uiteindelijke user-experience bepalen.
Collega Jesse James Garrett geeft in zijn ‘must-read’ artikel “[url=http://www.jjg.net/elements/pdf/elements.pdf]elements of user-experience[/url]” aan uit welke factoren in principe de user-experience bestaat.
Tezamen vormt het een redelijk uniform verhaal.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen