Een formulier is te vergelijken met een bezoek aan de tandarts. Een goede tandarts doet je geen pijn maar echt leuk is het ook niet. Voor een goed formulier geld hetzelfde.

Toch zijn veel formulieren (denk aan de belastingdienst) te vergelijken met een slechte tandarts en behoorlijk pijnlijk.

Formulieren zijn vaak:
Ingewikkeld;
Onnodig lang;
Tijdrovend om in te vullen;
Vol nutteloze vragen.

Formulieren voor de belastingdienst moet je invullen. Voor website-formulieren (vb. registeren als klant) is deze verplichting er niet.

Formulieren die ingewikkeld, lang, tijdrovend en nutteloos zijn worden niet ingevuld. Bezoekers klikken simpelweg weg. Dat is natuurlijk erg zonde wat ze waren zo dichtbij de aankoop.

Jessica Enders van Formulate information design introduceert de het 4-C model voor goede formulieren.

Formulieren en de 4 c’s:
Clear. Een effectief formulier is duidelijk. De invuller moet niet hoeven na te denken (don’t make me think).
Concise. Een effectief formulier is beknopt. De vraagstelling zorgt voor een efficiënte invulling. Denk aan het gebruik van multiple choice (hoe oud ben je? < 10, 11 - 15, 16 - 20, 21 >) of een open veld.
Clever. Een effectief formulier is slim. Een postcode en een huisnummer zijn genoeg om iemands adres te achterhalen. Je kunt gebruik maken van uitsluiting. Antwoord je nee op een vraag dan krijg je alle vragen die daar bijhoren niet meer te zien.
Contextual. Een effectief formulier levert duidelijke context. Er is uitleg bij de velden en het taalgebruik sluit aan bij het begrippenkader van de invuller.

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft op haar website een aparte sectie met tips en voorbeelden over begrijpelijke formulieren.

Bron: What makes a good form?

Be Sociable, Share!