Zoeken maakt deel uit van het alledaags internetgebruik. Gebruikers hebben een hele duidelijke verwachting van de zoekfunctie.
Gebruikers verwachten de volgende drie componenten:
- Een veld waarin je zoektermen kan opgeven;
- Een button genaamd “zoek” waarop kan worden geklikt;
- Een lijst met zoekresultaten met de beste resultaten bovenaan.
het gaat mis wanneer van het “mentale model” van de gebruiker wordt afgeweken. Zo zie ja vaak dat “parameter zoek” (je zoekt op basis van een aantal voorkeuren, bijvoorbeeld bij schoenen maat en kleur) het opschrift zoek krijgt. Dit terwijl mensen hier een trefwoord gebaseerde zoekfunctie verwachten. Het is dan beter om de “parameter zoek” een andere benaming bijvoorbeeld schoenen-adviseur te noemen.
3 reacties op "Het mentale model van de zoekfunctie"
Of je noemt het ‘trefwoorden lijst’ of ‘zoek op trefwoord’.
Als je zegt ‘Schoenenadviseur’ verwacht je misschien iets zoals op de website van [url=http://www.bison.nl]www.bison.nl[/url] (klusadviseur, lijmadviseur). Nu ga je van stap naar stap!
Je kan dus niet direct al je voorkeuren opgeven.
Dat voorbeeld van bison is volgens mij ook wat Nielsen met een “parameter-search” bedoelt. Je vult een aantal waarden in die je zoekresultaten beinvloeden (dat kan in meerdere stappen of in een scherm)
Juist zoek op trefwoord is wat mensen standaard al verwachten.
Wil je de gebruiker ook laten bladeren dan kun je idd een menu-item trefwoordenlijst ( [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=38]A-Z index[/url]) opnemen.
Er is ook een zoekmahchine (ben naam en url kwijt) dat zoekresultaten voor je schikt op basis van trefwoorden. Heb daar een keer een demo van gezien. Werk echt uitmuntend!
Ik denk dat je [url]http://www.endeca.com/[/url] bedoelt
Het onderscheid tussen ‘zoek’ en ‘selectie’. Soms is dat wat lastig te maken. Bijvoorbeeld zoeken op trefwoorden met extra voorwaarden.
Maar als ik het goed begrijp kan de term ‘vrij zoeken’ overboord?
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen