De meeste mensen die een zoekmachine gebruiken verwachten dat hetgeen ze zoeken, te vinden is op de eerste resultatenpagina. De meeste internetters bekijken drie pagina’s met zoekresultaten, alvorens ze opgeven. Dat blijkt uit onderzoek van marketingbureau iProspect.
Daarnaast blijkt uit het onderzoek dat eenderde van de internetters de bedrijven die op de eerste zoekresultatenpagina verschijnen, linken met topmerken.
Volgens directeur van iProspect, Robert Murray, toont het onderzoek aan dat het van steeds groter belang wordt om op de eerste pagina van zoekresultaten te staan.
Vandaar de grote strijd om, hetzij legaal of illegaal, boven in de lijst van zoekresulaten te komen.
Nog geen reacties op "Zoekmachinegebruikers stoppen op pagina drie"
Het oorspronkelijke artikel:
“Zeker 62 procent van de gebruikers klikt op een zoekresultaat op de eerste pagina. In 2002 was dat 48 procent. Wanneer mensen op de eerste resultatenpagina niet vinden wat ze zoeken verandert 41 procent van zoekterm of zoekmachine.”
Dit zelfde resultaat is wel geinterpreteerd als groeiende bekendheid met hoe zoekmachines werken: mensen weten dat het aan hen kan liggen als ze niet vinden wat ze zoeken en proberen dus een andere (uitgebreidere) zoekterm. Als dat zo is, dan is dus juist de lange staart van zoektermen belangrijker geworden.
Verder betekent het misschien wel gewoon dat zoekmachines beter zijn geworden. In de tijd van Altavista was de kans erg klein dat je vond wat je zocht – nu kun je er (als je goede zoektermen uit zoekt) vanuit gaan dat google vindt wat je zoekt.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen