Het belang van een hoge positie in zoekresultaten is de afgelopen jaren belangrijker geworden. Zoekmachinegebruikers klikken in 62 procent van de gevallen op een link op de eerste pagina. Dit was vier jaar geleden nog 48 procent.
De cijfers blijken uit onderzoek van Jupiter Research en iProspect. Ook een positie bij de eerste drie pagina’s is belangrijker geworden. Waar in 2002 nog 81 procent van de bezoekers op een link binnen de eerste drie zoekresultaten klikte, is dit nu 90 procent.
De onderzoekers vermoeden dat een deel van de gebruikers beter met zoekmachines om hebben leren gaan en veeleisender zijn geworden. 41 procent van de gebruikers blijkt al opnieuw te zoeken als er op de eerste twee pagina’s geen bevredigend zoekresultaat staat. Dit was vier jaar geleden nog maar 28 procent.
Wel schakelt men tegenwoordig minder snel over naar een andere zoekmachine: 88 procent voegt momenteel gewoon meer zoektermen toe bij dezelfde zoekmachine, waar in 2002 maar 68 procent bij dezelfde zoekmachine bleef. Dit gedrag houdt in dat gebruikers steeds specifieker zoeken. De onderzoekers stellen dan ook dat zoekmachine marketeers die zich houden bij adverteren op voor de hand liggende trefwoorden, een steeds groter deel van de doelgroep zullen missen.
36 procent van de zoekmachine gebruikers meent dat de bedrijven die bovenaan eindigen, de beste bedrijven op hun vakgebied zijn. 39 procent staat hier neutraal tegenover en een kwart van de gebruikers is van mening dat de positie in zoekmachines niks te maken heeft met de vraag of een bedrijf marktleider is.
1 reactie op "Hogere plaats in zoekmachine steeds belangrijker"
Inderdaad, het draait allemaal om gevonden te worden. Misschien wel leuk om even te kijken hoe je website scoort, en hoe Google je website ziet: http://www.sensmarketing.nl/pagina-gratis_tools.html
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen