Recent onderzoek van Shaikh en Lenz bevestigt het nog maar weer eens. De meeste bezoekers hebben een duidelijk mentaal model (verwachtingspatroon) van een website.
In het onderzoek kregen 142 studenten de opdracht aan te geven op welke plaats op een pagina bepaalde elementen worden verwacht. In een raster van vijf kolommen en vijf rijen moesten zij met stickers aangeven waar zij de onderdelen ‘Over ons’, ‘Zoekfunctie’ ,’Interne links’, ‘Advertenties’ en ‘Home-link’ verwachtten.
Het verwachtingspatroon
- Home-link
44% van de respondenten verwachten de home-link in het veld in de linker bovenhoek. Andere plaatsen die vaker worden aangewezen waren de linker onderhoek en het midden van de onderzijde van de pagina. - Interne links
Links naar pagina’s binnen de site worden door 60% van de proefpersonen aan de linker zijkant verwacht. - Zoekfunctie
De meeste respondenten geven aan dat de meest logische plaats voor de zoekfunctie de rechter bovenhoek is. Echter, de linkerbovenhoek en de ruimte er direct onder wordt ook regelmatig aangewezen. - Advertenties
Commerciële uitingen worden zowel in het midden aan de bovenzijde van de pagina (27%) als aan de rechterzijde van de pagina (32%) verwacht. - Over ons
Een link naar meer informatie over de organisatie wordt verwacht in het midden van de onderzijde van de pagina en in de linker onderhoek.
Wanneer de werkelijke situatie overeenkomt met ons mentale model zijn we tevreden. Door rekening te houden met het verwachtingspatroon van gebruikers ten aanzien van de locatie van elementen zal ook de effectiviteit, (ze vinden wat ze zoeken), de efficiency (ze vinden het sneller) en dus ook de tevredenheid toenemen.
Bron: Where’s the Search? Re-examining User Expectations of Web Objects
Nog geen reacties op "Internetstandaarden voor pagina-indeling"
Interessant onderzoek. Hoewel ik de “over ons” link eigenlijk zelden links bovenin zie, of heb ik dat verkeerd? Ik vind rechtsbovenin logischer voor die functie en in mijn beleving staat ‘ie daar ook vaak.
Wel jammer dat er alleen vragen voor dit onderzoek gebruikt werden, want dat vind ik altijd een beetje verdacht. Mensen zijn vaak slecht in het inschatten van hun eigen gedrag.
Misschien zou het aardig zijn dit onderzoek te doen met eye tracking. Vraag mensen deze functies zo snel mogelijk op te zoeken op een website die ze nog moeten gaan zien. Dan zullen hun ogen als het goed is vanzelf aangeven waar ze de functies het meest verwachtten.
Zo’n onderzoek vind ik wel een beetje makkelijk. De uitslagen liggen al jaren en jaren voor de hand.
Jammer dat er niet is onderzocht in hoeverre het iets uitmaakt of je wel of niet voldoet aan deze standaard-verwachtingen. Waarom geen A/B-tests met bijvoorbeeld een webwinkel? Zijn er minder verkopen wanneer de home-knop ontbreekt? Zijn er minder verkopen wanneer de zoekfunctie op een onlogische plaats staat? [i]Dat[/i] zijn zaken waar men in de praktijk iets aan heeft.
Neem ook de advertenties. Ze worden bovenaan en rechts aan de pagina verwacht. Zijn ze daar dan effectief of juist niet effectief? Worden ze beter of slechter bekeken als ze juist op een andere plek staan? Een beetje verder doordenken had geen kwaad gekund, dames en heren onderzoekers.
Scherpe opmerkingen Anders. Op zich kun je niet alles tegelijk onderzoeken, maar je suggesties zouden een goeie volgende stap kunnen zijn. En a/b is natuurlijk nog goedkoper dan eye-tracking of interviews ook 🙂
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen