Gebruikers van zoekmachines blijken in ongeveer een kwart van de gevallen op sponsored links boven de zoekresultaten te klikken. Het percentage verschilt echter sterk tussen zoekmachines.
Zoekmachinemarketingbureau Enquiro onderzocht het gedrag van internetters bij zoekmachines met behulp van een eyetracking study. Daarmee worden de oogbewegingen in de gaten gehouden. Bij Google blijkt 80 procent van de gebruikers na een zoekopdracht zijn oog het eerst op de gesponsorde links te laten vallen die boven de zoekresultaten worden getoond. Bij Yahoo ligt dit percentage op 84 procent, tegenover 87 procent bij MSN.
Bij Google en Yahoo gaan respectievelijk 71 en 79 procent daadwerkelijk over tot het lezen van de bovenste gesponsorde links. Bij MSN ligt dit percentage met 55 procent een stuk lager. Daadwerkelijk klikken op een gesponsorde link werd bij Google door 26 procent van de gebruikers gedaan, bij Yahoo door 30 procent en bij MSN door 17 procent.
De onderzoekers schrijven het verschil met MSN toe aan het feit dat de zoekmachine net aan het experimenteren was van een overgang van Yahoo naar het eigen advertentiesysteem. De advertenties waren daardoor minder trefwoord-gericht en dat werd door bezoekers zonder pardon vertaald naar een aanzienlijk slechter resultaat.
Nog geen reacties op "Kwart zoekmachinegebruikers klikt op sponsored link"
Het is hierbij belangrijk te realiseren wat het verschil is tussen gesponsorde resultaten bovenin bij de verschillende zoekmachines. Bij Google staan niet altijd resultaten bovenin, dat gebeurt alleen als je een CTR van %5 of hoger hebt. En maximaal 3 adverteerders verschijnen bovenin (in het blauw), dus soms is een nog hogere CTR nodig.
Bij Yahoo! (en op dit moment ook MSN, die Yahoo! advertenties gebruikt) kom je bovenin als je het meest betaalt, ongeacht je CTR.
Dat betekent dat je bij Google dus op #1 kan staan in de sponsored results, maar rechts van en niet boven de natuurlijke resultaten. Dan bereik je dus zeker niet die 26% gebruikers die op je resultaten klikken.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen