De browser onthoudt op welke links er is geklikt en op welke niet, en geeft de visited links meestal een afwijkende kleur (standaard paars), zodat de gebruiker weet welke keuzen hij al heeft gemaakt. Een erg handig hulpmiddeltje voor de gebruiker dus.
Dankzij de wonderen van CSS kunnen we onze links zo aanpassen zoals we graag willen. Schuingedrukt, een andere kleur, onderstreeping onder of boven alles is mogelijk en we zien dat veel webdesigners hier gretig gebruik van maken.
Helaas zien we ook steeds vaker dat visited links geen afwijkende kleur meer hebben. Niet handig dus. Het beste is om je te houden aan de standaarden dus een standaard link blauw en onderstreept en een visited link paars en onderstreept.
Wil je afwijken van standaarden zorg dan tenminste dat links onderstreept zijn en een afwijkende kleur hebben. De kleur van de visited link moet donkerder zijn dan de normale link.
2 reacties op "Vormgeven van Hyperlinks"
De nieuwe site van de [url=http://www.postbank.nl]postbank[/url] is een mooi voorbeeld van visited links zijn afwijkende kleur.
Ook [url=http://www.nu.nl]Nu.nl[/url] en [url=http://www.talpa.tv]Talpa[/url] maken zich hieraan schuldig
Wat vind jij, zou het niet nog beter zijn om dit principe ook binnen de navigatie toe te passen?
Wat bedoel je dan precies? Nu is het gebruikelijk om het geselecteerde menu-item afwijkend vorm te geven van de rest van de navigatie-item. Jij pleit er dus voor en de menu-items waar de bezoeker als is geweest ook weer anders vorm te geven.
De bezoeker ziet dan in één-oogopslag drie opties:
1) menu-item waar hij nog niet is geweest
2) menu-item waar hij zich bevindt
3) menu-item waar hij al is geweest
Klinkt in theorie logisch, vraag me alleen af of gebruikers die snappen. een blauwe kleur voor een link en een paarse kleur voor een visited link is ingeburgerd. Aangezien navigitie-item vaak anders worden vormgegeven is er van geldende normen geen sprake.
Ik denk niet dat het noodzakelijk is om dit bij navigatie toe te passen. Als de site goed in elkaar zit is het als het goed is duidelijk wat je doet. Meer praktisch, ik denk dat er vrij veel weerstand tegen zal zijn omdat navigatie vaak onderscheidend is en vol kleurtjes zit.
Binnen je tekst vind ik het vooral belangrijk dat links onderlijnd zijn (en verder niets.) Als het ontwerp en/of de leesbaarheid verbetert heb ik persoonlijk niet zo’n probleem met afwijkende kleuren.
Ik vind inderdaad ook de onderstreping het belangrijkst. Afwijkende kleur ook, maar wat mij betreft niet per sé blauw.
Wat betreft de navigatie. Ik ben ook niet vóór simpelweg omdat je dan te veel varianten van buttons krijgt, dit zal verwarrend werken. Maar logischerwijs zou je het wel moeten doen. Je bent immers op die specifieke plek in de site geweest.
Voor de navigatie is een afwijkend design meestal genoeg. Paars of afwijkende kleur bij een bezochte link in de content is zeer bruikbaar.
Zou het handig zijn om de kleurafwijking ook door te voeren in de broodkruimelpaden? Dat lijkt mij wel..
@René Hoe zie je dat voor je? Een broodkruimelpad bestaat volgens mij alleen maar uit visited links
@stefan – Normaal gesproken wel, tenzij je vanuit een andere site wordt gelinkt natuurlijk. Of een deeplink vanuit een andere pagina.
Met het oog op consenquentie zou ik het wel doen, maar hoeveel nut het heeft…
Klopt Henk dat bedoel ik..
Er is niet echt veel geschreven over het vormgeven van visited links in het broodkruimelpad. [url=http://www.google.com/Top/Computers/Internet/Web_Design_and_Development/Web_Usability?tc=1/]Google Directory[/url] doet het wel, [url=http://dir.yahoo.com/Regional/U_S__States/Georgia/Cities/Atlanta/Education/College_and_University/Public/Georgia_Institute_of_Technology/Departments_and_Programs/College_of_Computing/]Yahoo Directory[/url] weer niet. Moet zeggen dat ik het meest gecharmeerd ben door Google. Een visited link heeft een [url=http://www.useit.com/alertbox/20040503.html]duidelijke meerwaarde[/url], dus ook in het broodkruimelpad zou ik zeggen.
Ow nog wat andere interessante feitjes over een broodkruimelpad. Tijdens een studie onder 3.453 commerciele websites bleek dat slechts 17% gebruik maakte van een broodkruimelpad. Als verbindingselementen kwam het > teken het vaakst voor 47%, op de tweede plaats staat het : teken met 11.1% en op de derde plaats staat het / teken die 8.9% van de keren voorkwam.
gebruik van het > teken als verbindingselement heeft dan ook de voorkeur.
zie: [url=http://www.angelacolter.com/site/breadcrumbs/]Exploring User Mental Models of Breadcrumbs in Web Navigation[/url]
Het ‘gebruik maken van’ een kruimelpad blijft ee beetje vaag hè. Wat is er in dit onderzoek gemeten? Hte aantal kliks of het aantal malen dat er naar gekeken werd? Want voormij blijft voor deel nummer één van een kruimelpad dat je weet waar je bent. Niet om ergens naar toe te gaan, dat lukt me met de navigatie ook wel. Vooral wanneer ik vanuit een externe site binnenkom is het handig.
gebruik maken van wordt bedoeld vanuit het uitgangspunt van de website en niet de gebruiker. Van alle onderzochte sites had dus slechts 17% een kruimelpad.
Als een kruimelpad er alleen maar is om aan te geven waar je bent waarom het dan uberhaupt voorzien van links?
Niet alleen ‘maar’ –> ‘tevens’. Er is natuurlijk ook een percentage dat wel klikt.
Ow wat trouwens wel aardig is. Wij hebben zelf ook wel eens onderzocht hoeveel websites er nu gebruik maakten van een broodkruimelpad. We onderzochten de websites van 27 organisaties en kwamen tot de conclusie dat 7% dit op haar site aanbiedt
“De kleur van de visited link moet donkerder zijn dan de normale link.” aldus Usabilityweb, tja laat dit nu ook niet het geval zijn bij Usabilityweb.. 🙂
Er over spreken en doen zijn twee heel verschillende dingen in de wereld van webdesign…
@Peter, Bedankt voor de tip. De kleur van de visited link is wel iets donkerder maar het verschil is wel te subtiel. Ik moeite om het te onderscheiden. We zullen dit snel even aanpassen.
Het mooie van het verkondigen van richtlijnen is dat je er zelf aan moet voldoen. Voldoe je niet dan corrigeren je bezoekers je wel. Ideale manier van kwaliteitswaarborging.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen