De discussie externe hyperlinks openen in een nieuw venster is nog lang niet ten einde
Ikzelf ben een voorstander van het openen van een link naar een externe website in hetzelfde venster, al is het alleen maar omdat W3C target=_blank
niet strict valideert.
Nathalie de Weert is het niet met mij eens. Op haar weblog Nattisays is te lezen dat ze een groot voorstander is van het openen van een link naar een externe website in een nieuwe venster.
De meeste van haar tegenargumenten gaan er vanuit dat gebruikers op een gegeven moment vergeten welke sites ze bezocht hebben. Door een site te openen in een nieuw venster vinden ze makkelijk je eigen website terug, hetgeen commercieel altijd aantrekkelijk is.
Mijn ervaring is dat gebruikers vaak zeggen dat ze het prettig vinden als een externe hyperlink in een nieuw venster opent. Toch blijkt bijna elke gebruikerstest weer dat mensen (helemaal als ze geconcentreerd bezig zijn met een taak) het niet door hebben dat een nieuw venster wordt geopend. Als ze vervolgens terug willen en de back button werkt niet, raken ze verdwaald en geïrriteerd. Of het nu beginners of gevorderden zijn, ik ben dit gedrag al meerdere malen tegengekomen. Er zit een verschil tussen wat men zegt en doet.
Op het argument van Jakob Nielsen die vindt dat gebruikers de keuze hebben om een site te openen in een nieuw venster antwoord ze dat het helaas nog steeds zo is dat de gemiddelde internetgebruiker geen idee heeft van hoe hij een site opent vanuit één klik in een nieuw venster.Waarom zou je het de gebruiker dan moeilijker maken terug te keren naar je site
Internet is een user-driven medium en het is gebaseerd op keuzevrijheid. Door te te openen in een nieuw venster maak je een keuze voor een bepaalde groep mensen ten koste van een andere groep mensen, die je een keuze ontneemt. Je moet met hele sterke argumenten komen wil je dit rechtvaardigen.
Als de gebruiker met een bepaalde doelstelling naar je site is gekomen, moet je proberen deze gebruiker te behouden.
Volgens mij moet het de doelstelling van een website zijn om gebruikers zo snel mogelijk hun doel te laten behalen, hetgeen dus impliceert dat ze je site snel zullen verlaten.
Het enige sterke argument dat ik dus kan verzinnen voor het automatisch openen in een nieuwe venster is omdat de doelgroep dit wil. Heb je echter een brede doelgroep met verschillende voorkeuren (of weet je de voorkeuren niet) dan is het laten van de keuze bij de eindgebruiker altijd een veilige.
Nog geen reacties op "Hyperlinks openen in een nieuw venster? the story continues"
Er zijn meer opties:
1. Links zowel in hetzelfde venster aanbieden als in een nieuw venster.
2. Aangeven dat de link opent in een nieuw venster (bijvoorbeeld door middel van een klein icoontje).
“Volgens mij moet het de doelstelling van een website zijn om gebruikers zo snel mogelijk hun doel te laten behalen, hetgeen dus impliceert dat ze je site snel zullen verlaten.”
Als ik voor veel geld een website laat maken om boeken te verkopen dan heeft die website maar één doel: boeken verkopen. Een beproefd middel is dat de gebruiker snel zijn doel behaald zodat die gebruiker blij is (heeft z’n boek) en ik blij ben (heb m’n omzet.)
Als ik als extra service en voor meer klanttevredenheid een linkje wil maken naar de site van de uitgever of de auteur dan loop ik het risico dat men (bij een slechte site) met de back-knop nooit meer terug komt op mijn site of dat de gebruiker verdwaalt in de externe site. Dat heb ik zelf helaas niet meer in de hand. Het kan dan dus zijn dat een gebruiker zijn boek bij een andere webwinkel koopt omdat ik zelf graag een beetje service wilt geven.
Inderdaad, de gebruiker heeft zijn doel behaald, maar daarvoor heb ik niet die dure website laten maken.
In zo’n geval zou ik er dus voor kiezen om externe links in een nieuw venster te openen. Uiteraard kun je er nog even duidelijk bijzetten dat dat nieuwe venster wordt geopend.
Natuurlijk kun je op meer fronten je best doen om de beste shop te zijn maar het gaat even om het idee dat je externe sites niet onder controle hebt en dat je streven naar klantvriendelijkheid averechts kan werken.
Naast het werk als webbouwer en ontwerper geef ik opleidingen aan onder andere mensen die een CMS pakket gaan gebruiken en professionals die leren templates te maken voor dit CMS pakket. Tijdens deze totaal verschillende trainingen die ik geef zie ik steeds verschil tussen het gebruik van de onervaren internetgebruiker en de ervaren internetgebruiker. De onervaren internetgebruiker heeft het soms nodig te leren hoe een browser werkt. De eerste vraag die zo iemand dan stelt is “Wat is een browser?” Als je dan spreekt over Internet Explorer weten de meesten wel wat je bedoelt. Ook is de backbutton bij sommige mensen (gelukkig kom ik die maar weinig tegen, maar ze bestaan) nog helemaal niet bekend. Wat kun je dan verwachten van iemand die surfend op zoek is naar informatie met een tool/gereedschapje wat hij niet kent? Schrikken doet zo’n gebruiker dan toch, van welke actie er ondernomen wordt dan ook. Een heldere uitleg is dan op zijn plaats. En ja ook ik leg het gebruik van de backbutton dan uit. Wat niet wil zeggen dat ik alleen maar links in nieuwe vensters open, en de backbutton in het geheel niet gebruik.
De optie om de gebruiker een toets te laten indrukken om een site in een nieuw venster te openen is een optie, maar waarom dan niet omgekeerd? Een extra actie als je de site in hetzelfde venster wilt openen bijvoorbeeld.
Ik ben blij om te zien dat mijn lievelingsonderwerp weer geopend is!
In elke discussie hoor ik weer dat het openen in een nieuw venster een ‘commercieel statement’ zou zijn van klanten of van bezoekers. Ook al is dit vaak zo, zijn deze klanten ook gebruikers. Ik als accountmanager krijg ‘letterlijk’ maar ook echt letterlijk van elke klant de opmerking: ‘dit is niet goed, zo’n link hoort te openen in een nieuw venster’. Komt dit nu door de gedachte ‘ik wil bezoekers niet van mijn website af hebben’ of ‘omdat deze klanten ook gebruikers zijn?
Ik kan ver komen in het verhaal van Stefan, maar om keuzes bij de gebruiker te laten moet de gebruiker natuurlijk wel iets met deze keuze kunnen doen…
Als de doelgroep (zoals stefan zegt) inmiddels gewend is dat hyperlinks openen in een nieuw venster, wat is er dan op tegen om dit ook te doen.
Nathalie, wist je dat de optie ‘openen in zelfde venster’ ook werkt? (rechtermuisknop > openen). Dus ook de in mijn ogen véél kleinere groep mensen die van de optie ‘openen in nieuw venster weet’ kan dus de keuze zelf maken…
(heb niet onderzocht of het overal en in elke browser werkt..)
Het belangrijkste vind ik: mensen, waaronder ik zelf, leren erg slecht! Elke keer erger ik me kapot! Letterlijk kapot als ik weer iets open in hetzelfde venster en dat ik het dan wegklik omdat ik terug wil naar de vorige website. In dit geval moet ik ook opnieuw beginnen…
Ik vraag me dus ten zeerste af welke groep met ergerende mensen groter is: De groep waar Stefan het over heeft (mensen die niet weten in een nieuw venster te zijn en niet terug kunnen) of de groep waar ik het over heb (mensen die de site wegklikken en helemaal nergens meer zijn.
Voordeel van de groep van Stefan is dat hun nog makkelijker terug kunnen ook…. De andere groep moet helemaal opnieuw beginnen.
En ik begin zeker niet over pdf files, en andere programma’s die in hetzelfde venster openen. Dat is een open deur en daar is vrijwel iedereen over eens dat deze in een nieuw venster moeten openen.
Wat een heerlijk onderwerp… 🙂
In mijn ogen is het dus zo dat (helaas) de internetstandaard in dit geval te laat is gekomen en bezoekers dit niet meer snel afleren… moet de internetstandaard dan wijzigen, aangepast worden of zie ik dit verkeerd en moeten we bezoekers kwellen om heel langzamerhand terrein te winnen en te zegevieren?
Eerlijk gezegd maakt het me echt niet uit, als iemand me maar van deze ergernis af kan helpen…misschien maar een hele dag alle links openen met rechtermuisknop > nieuw venster zodat ik dit NOOIT meer vergeet…
Ik kijk uit naar jullie reacties…
[i]Nathalie, wist je dat de optie ‘openen in zelfde venster’ ook werkt? (rechtermuisknop > openen). Dus ook de in mijn ogen véél kleinere groep mensen die van de optie ‘openen in nieuw venster weet’ kan dus de keuze zelf maken…
(heb niet onderzocht of het overal en in elke browser werkt..)[/i]
Inderdaad, dit werkt niet in firefox.
Bestanden als pdf moeten inderdaad in een nieuw venster, of sterker nog, in hun eigen applicatie! Niet in de browser…
Ik zal mezelf nog eens citeren (27 April 2005 12:22u) – [i]Ik stond vanochtend in het provinciehuis in Groningen. Daar stond de site van de provincie Groningen op een touchscreen gepresenteerd. Bij de eerste link die ik wilde aanklikken kreeg ik al de melding dat ik daar geen sites in popup (nieuw venster) kan bekijken. Ik kon dus niet bij de content komen.[/i]
We zijn xhtml strict gaan bouwen omdat we willen dat zoveel mogelijk applicaties werken met dezelfde broncode. Nu heb ik als voorbeeld de flatscreen in het gemeentehuis, maar wat denk je van palmtops en internet-tv? Bij deze groeiende groep gebruikers zal de irritatiegrens snel bereikt zijn bij automatisch openende nieuwe vensters.
@Henk
PDA’s/Touchscreens en ander soortige hardware dient anders voor gebouwd te worden. Niet alleen technisch maar ook mbt vormgeving is dit een geheel ander verhaal. Ik vind niet dat je dat mag/kan vergelijken met een pc/laptop. Ik heb zelf ook een PDA applicatie/ en andere software mee mogen ontwerpen, en de regels die voor mij gelden bij het ontwerp van een website werden danig ondersteboven geworpen, maar een geheel andere discussie lijkt me.
Linken naar een .pdf zorgt vanzelf al dat de benodigde applicatie opstart mits aanwezig op systeem van de client. Een link naar de downloadpage van Adobe is natuurlijk welkom.
@Walter
Ja, in IE wist ik dat al 😉
[i]automatisch openende nieuwe vensters.[/i]
Nog ff, een link openen in een nieuw venster is niet automatisch, er is altijd een actie van de gebruiker voor nodig.
Met name op een website als [url=http://www.2miljoen.nl/search?naam=telecom®io=]www.2miljoen.nl[/url] is het zeer irritant dat een hyperlink in een nieuw venster wordt geopend.
Klik maar eens op het 3e resultaat “Interim Facility Management (I.F.M.) Telecom”. Hier krijg je bedrijfsinformatie + een link naar de website. Om op de website van dit bedrijf te komen zijn er al 2 vensters geopend!
@Nathalie – Dat een website voor een PDA er anders uitziet dan een website voor je normale pc ben ik met je eens. Ik ben van mening dat je dezelfde broncode moet kunnen gebruiken. De kracht van xhtml strict is dat je content scheidt van opmaak en behaviour. Een nieuw venster openen is duidelijk een voorbeeld van behaviour. Dit hoort niet thuis in de broncode.
Een pdf of ander document wordt normaal niet geopend in zijn eigen applicatie maar in een plugin binnen de browser. Dit is iets anders.
@René
ALs ik tijdens het invullen van dit formulier nog even snel de link bekijken wil die je aanwijst, opent deze in hetzelfde venster, en ik ga weer terug met de backknop, ben ik mijn getypte berichtje kwijt.
@Henk
mbt applicatie, je snapt wat ik bedoel. Als je bouwt voor PDA e.d. ga je overal anders mee om, misschien is het goed om inhoud en vorm en gedrag te scheiden. Maar alsnog vind ik dit buiten deze dicussie staan, zeker als je het gaat hebben over de code waarmee je het liefst alles gebouwd wilt zien.
Ow…die 2miljoen site is echt erg. Door de traagheid ervan heb ik allang besloten dat ik geen link meer aanklik, offie nu opent in een nieuw venster of hetzelfde
Ik gebruik vooral Firefox om te surfen, mede omdat ze deze handige tabblaadjes gebruiken. De volgende versie van Internet Explorer zal deze functie ook voorzien. Wanneer een link opent in [i]target=_blank[/i] opent mijn (zelfde) browservenster een nieuw tabje. Zo krijg je een zeer goed overzicht van a) waar je vandaan kwam, en b) wat je allemaal het opengeklikt.
Ik ben dus voorstander van een nieuwe pagina te openen in hetzelfde venster, maar in een nieuwe tab.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen