Via de speciale mailto-hyperlink
kan automatisch het e-mailprogramma van de gebruiker worden geopend.
Dit leidt echter vaak tot ergernis omdat veel mensen gebruik maken van webmail en er dus niets aan hebben dat het standaard e-mailprogramma wordt geopend. Een andere nadeel van de mailto-hyperlink
is dat veel spiders ze verzamelen om spam naar te versturen
Mike Madaio is dan ook verrast dat er nog steeds websites zijn die het gebruiken. Hij noemt twee voorbeelden:
- AOL Video – Email to a Friend link. Online video is hot. Als je op AOL video een bekende wilt informeren en je klikt op Email to a Friend opent zich automatisch het e-mail programma
- Gap.com Customer Service. Gap.com staat bekend als een innovator met hun website door het vele gebruik van Ajax. Contact opnemen met de klantenservice moet echter via de
mailto-hyperlink
Een alternatief voor het gebruik van de mailto-hyperlink
is het gebruik van een webformulier.
het email adres kan worden getoond als platte tekst. Wat ik trouwens steeds vaker tegenkom is het gebruik van een afbeelding van het apestaartje. Dit om spam tegen te gaan.
7 reacties op "Mailto-hyperlinks niet meer van deze tijd?"
Stefan, ben jij zelf ook “tegen” het gebruik van de mailto-hyperlink?
Mag ik opmerken dat het gebruik van een webformulier ook geen garantie is voor een spam vrije inbox?
Via bijvoorbeeld de Google-toolbar kunnen mailto-links ook naar webmail worden omgeleid.
Maar ik geef je gelijk dat een contactformulier een efficiënte manier is om bijvoorbeeld een vraag te stellen, waarbij de andere kant kan aangeven welke informatie benodigd is om de vraag te kunnen beantwoorden. Het is dus een goede manier om inkomende informatie te controleren.
Een contactformulier mag dan handig zijn, het is in mijn ogen nooit een vervanger van een e-mailadres. De flexibiliteit van het zelf opmaken van een e-mailtje haalt het niet bij het vaak beperkte contactformulier, vooral bij langere berichten.
Combineer dus beiden: voorzie bij je contactgegevens zowel in een e-mailadres als een contactformulier!
Helemaal mee eens – de beperking die veel formulieren opleggen vind ik vaak nogal storend.
Hoewel de mailto link inderdaad ‘quick n dirty’ is, is het wel een snelle, flexibele oplossing.
Het wel of niet gebruiken van mailto-hyperlinks is denk ik afhankelijk van de doelgroep die je met je website wilt bedienen.
Over het algemeen kan ik wel zeggen dat mensen vaak niet blij zijn als er automatisch programma’s worden geopend (acrobat, outlook, word, powerpoint).
Mensen die veel webmail gebruiken kopiëren en plakken vaak het e-mail adres. Als het dan een hyperlink is loop je het gevaar er op te klikken en dan opent zich automatisch outlook. Voor deze groep mensen is het dus beter om het geen hyperlink te maken.
Tenzij ze zoals Sint aangeeft gebruik maken van Google Toolbar en de optie ‘openen in webmail’ hebben ingesteld. Dit is schat ik echter een hele kleine groep.
Als er gebruik wordt gemaakt van de mailto-hyperlink is het belangrijk om een goede link tekst te kiezen. Op deze website staat er bijvoorbeeld alleen maar mijn e-mail adres ‘stefan@concept7.nl’ de test ‘mail stefan@concept7.nl‘ is denk ik al een verbetering.
wat denken jullie trouwens van [url=http://24ways.org/advent/practical-microformats-with-hcard]microformats zoals hcards[/url]?
Idd Stefan, doelgroep is voor deze vraag bepalend. Je constatering dat een tekst helderheid kan bieden bij een mailto-link deel ik, per ongeluk klikken is frustrerend als vervolgens je mail app over je browser heen gaat.
Microformats lijken me veelbelovend – zeker als de herkenning (beter) in browsers geïntegreerd wordt.
De implementatie en het gebruik zitten nog erg in de early adaptor fase.
Bij een link als ‘tobi@fondse.net’ vind ik het vrij voor de hand liggen dat er een mailto link staat. In tegenstelling tot ‘Stuur een reactie naar Tobi’. Dan verwacht je eerder een formulier.
Het slechtste voorbeeld vind ik een hoofdmenu waar de ‘Contact’ link meteen een mailtje start. Je ziet ze nog regelmatig.
De term ‘mailen’ gebruiken als je een formulier voorschotelt vind ik ook al niet logisch. Zelfs als de ontvanger het resultaat in z’n mailbox ontvangt.
Zoals hierboven al wordt gezegd denk ik dat een combinatie van mail-adres en formulier het beste is. Zeker als de woorden ‘mailen’ en ‘formulier’ op de juiste manier worden gebruikt.
Wat mij ook een goede optie lijkt, wat echter niet in alle browsers evengoed wordt ondersteund(wat weer te omzeilen is door het gebruik van flash) is een knop/link die het email adres naar het clipboard van de gebruiker kopieert. Dit zou ook kunnen in combinatie met een mailto-hyperlink knop/link. Nadelen zijn wel dat er gebruikers zullen zijn die niet weten wat een clipboard is en hoe dit precies werkt. Ook neemt het natuurlijk extra plaats in wat in het design niet wenselijk kan zijn. Wat is jullie kijk hierop?
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen