Hoe krijgt ie het toch iedere keer weer voor elkaar? Jakob Nielsen met weer een nieuwe top tien meest voorkomende fouten. Deze keer gaat het over weblogs.
Top 10 fouten bij weblog usability
- Geen auteur biografie;
- Geen foto van de auteur;
- Onduidelijke koppen;
- Non-descriptieve hyperlinks;
- Geen hyperlinks naar vorige posts;
- De kalender als navigatie;
- Onregelmatige update frequentie;
- Warboel aan verschillende onderwerpen;
- Ondoordachte posts en reacties;
- Een domeinnaam dat is van een weblog service.
Voor iedereen die wil weten hoe ik eruit zie, check Mijn profiel 🙂
5 reacties op "Top 10 webdesign fouten bij weblog usability"
Leuk om ook al weer de [url=http://prestoimp.blogspot.com/2005/10/web-design-mistakes.html]eerste kritieken[/url] op Nielsens artikel te lezen.
Dit artikel is ondertussen ook op Frankwatching van Emerce verschenen. Zie http://www.frankwatching.com/archive/2005/10/17/weblog_usability_top_tien_miss
Hardstikke interessant artikel. Alleen waarom geef je niet gewoon de link ipv alles te vertalen. Is toch onzinnig
Vind die tien punten vertalen qua werk nog wel meevallen daarnaast hebben veel lezers toch voorkeur voor nederlands ipv engels.
Ik heb een blog en neen je vindt geen foto van me, of biografie over mij ergens terug.
Is dat zo relevant? Dat gaat dan toch ook weer in competitie met de dingen die er wél toe doen.
Wel vind je een korte samenvatting terug van mijn capaciteiten en voorbije opdrachtgevers maar da’s dan wel relevant. Hoe ik eruit zie en of ik graag spruitjes eet is toch niet belangrijk?
Trouwens, welke waarde heeft dat? Ik kan daar toch ook een valse naam en foto op plaatsen? Daar gaat je ‘trust’…
Ik heb een blogspot.com blog. En ik geloof niet dat mensen me ernstiger gaan nemen wanneer ik een .be of .com zou hebben. Voor de prijs moet ik het niet doen, dat kost nog geen 10 Euro per jaar.
Mensen kijken niet in Google of je een blogspot hebt of niet. Ze tikken een sleutelwoord in en ze klikken maar wat rond op de eerste pagina. Sta je bovenaan dan heb je gewoon meer kans om gevonden te worden. Nu, blogspot pagina’s staan gemakkelijk bovenaan, je moet daar weinig SEO voor doen. Het zal er wel mee te maken hebben dat Blogger.com van Google is.
Het valt ook niet op in de zoekresultaten, De naam van je blog of artikel komt eerst en dit in een groot vet lettertype, daaronder staat de omschrijving. Als ze dat gelezen hebben, dan is de beslissing al gemaakt, dan klikken ze of niet. Ze gaan zich echt niet inhouden omdat wat verder te zien is dat je een blogspot hebt.
Ik maak me sterk dat de meeste mensen niet eens weten wat zo’n blogspot is. Ik heb recent 2 video’s toegevoegd op mijn site waar ze mensen op straat vragen wat een browser is. De meeste mensen weten dat niet. En diezelfde mensen gaan dan wél weten waar een blogspot voor staat? Kom nu…
Maakt het iets uit voor de insiders dan? Stel nu dat usabilityweb.nl een blogspot site was, zou ik dan niet meer langskomen omdat het ‘maar’ een blogspot is?
Absoluut niet, ik kom af en toe langs omdat Stefan al eens een goed artikel heeft en omdat zijn site gemakkelijk te gebruiken is.
Mocht Stefan het één na het andere rot artikel publiceren of een ongebruiksvriendelijke website hebben, dan kom ik gewoon nooit meer terug. Hij mag dan nog een mooi glimmende .com bezitten. 🙂
Mja, Jakob, hij zegt wel eens goede dingen, maar hij is niet mee, hij is soms te dogmatisch, te prekend en soms verkoopt hij gewoon regelrechte onzin. Kijk maar eens naar één van zijn laatste artikelen:
Usability doet het goed, beter dan de kindersterfte
Waanzinnig gewoon.
Maarten von Kreijfelt: Stefan doet er goed aan om het te vertalen, mensen zijn lui van nature en vertalen kost energie. Misschien klikken ze wel op de link, maar veel mensen zullen het niet lezen juist omdat ze moeten gaan vertalen.
Bovendien kan Stefan hiermee zijn bezoeker vasthouden. Als hij alleen een link zou aanbieden dan gaan jij, ik en alle andere hier geen commentaartje schrijven.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen