Vanaf september krijgt de website van de Leeuwarder Courant een weblog-achtige aanpak. Bovendien stopt de krant met het overnemen van de nieuwsberichten uit de papieren editie naar de online editie. “Wat mensen gratis kunnen lezen, kopen ze immers niet meer.”
Op de weblog komen samenvattingen van het nieuws, gekoppeld met stellingen waarop lezers kunnen reageren. Zo probeert de krant meer interactie op de website te krijgen. Door niet meer al het nieuws gratis op internet aan te bieden probeert de Leeuwarder Courant ook betere resultaten te halen met de papieren editie.
Zie ook: BN/De stem weer gratis
Bron: Emerce
3 reacties op "Leeuwarder Courant binnenkort ook als Weblog?"
Je blijft zien dat kranten nog steeds niet de ideale manier hebben gevonden om hun papieren krant te koppelen aan het internet. Wat zou de ideale combinatie zijn?
Vooralsnog bewijst het succes van Nu.nl dat gebruiksvriendelijkheid (vooral snelheid) een belangrijke factor is. Dit terwijl je als bezoeker niet kunt reageren op de nieuwsberichten (zoals bijvoorbeeld op De Telegraaf)…
Ergens klopt er iets niet in het krantenverhaal. De papieren krant is de grootste bron van inkomsten, maar door concurrentie moeten ze toch online nieuws bieden. Dit online nieuws is ook weer de grootste concurrent van hun eigen krant.
Dat het niet klopt zie je aan de teruglopende oplages en aan de websites die steeds een andere opzet krijgen, zoals nu ook weer de LC.
Het nadeel van samenvattingen/half nieuws brengen is dat je ergens anders je nieuws wel gratis kunt krijgen.
Ik denk dat het vrijwel niet uitmaakt wat je als krant met je website doet omdat er zoveel nieuwssites zijn. Ze moeten er vooral voor zorgen dat de betaalde krant een aantrekkelijk alternatief is. Of dat gaat lukken weet ik niet. De dikke zaterdagkrant is ontspannend maar ook een dure hobby.
Ben het met je eens Tobi. De oplagen van de kranten gaan achteruit, terwijl er met de online editie niet genoeg opbrengsten tegenover staan.
Dat ze voor de online editie voor meer interactie gaan kiezen middels een weblog-achtige omgeving is wel een goede zet. Dit kan voor mensen een reden zijn om vaker terug te komen, wat weer meer reclame inkomsten betekenen.
Maar om dan samenvattende (lees: halve) nieuwsberichten online te plaatsen, dat is wellicht weer een reden om uberhaupt niet te komen.
Ik denk dat je juist met de online editie voor iets extra’s kunt zorgen. Korte nieuwsberichten die juist niet in de krant komen! En interactie!
Zouden ze al zo ver zijn dat ze RSS gaan aanbieden? Dat zou wel een toegevoegde waarde zijn natuurlijk…
En waarom zijn er zo filmpjes te zien op de sites van regionale kranten? Ik denk dat ook hier een leuke martk zit. Zo was ik laatst bij een presentatie over de toekomst van de Media (TV, internet, Krant), waar RTV Noord (Regionale TV zender) en NDC (Noordelijke Dagblad Combinatie) vertelden dat ze hun samenwerking op het internet gingen intensiveren.
Misschien kunnen we dan toch binnenkort het laatste nieuws in samenvattende vorm online zien en het doelpunt van de amateur voetbalclub die zorgde voor promotie naar de 1e klasse…
En hoever zullen ze zijn met een regionale digitale zender en bijvoorbeeld Podcasting?
Kranten als de telegraaf bieden hun nieuws al aan in RSS, logisch eigenlijk want het is maar een kleine stap meer.
Podcasting is echter een heel ander verhaal. Hier moet vanuit een organisatie veel tijd en aandacht aan geschonken worden. Zolang de trend is dat kranten minder naar hun online activiteiten gaan kijken zal dit nog verre toekomst zijn.
Voor een krant is het belangrijk zich te richten op de toegevoegde waarde van haar papieren versie, naar mijn mening. Zolang mensen nog liever van papier lezen dan van het scherm moet het mogelijk zijn om toegevoegde waarde te houden wat misschien meer in redactionele achtergronden zal zitten dan in het allerlaatste nieuws wat ik vaak al via het internet heb gelezen alvorens ik het nogmaals in de ochtendkrant terug vindt..
Ik las zojuist dat de Volkskrant met een weglog voor gasten is begonnen onder de naam [url=http://www.weeklog.nl]Weeklog.nl[/url].
“Deze week wordt Weeklog.nl geschreven door Peter Boots en Arian Buurman, respectievelijk hoofd marketing en directeur van de STER, de organisatie die reclamezendtijd verkoopt voor Nederland 1, 2 en 3 en sinds een week geduchte concurrentie ondervindt van de nieuwe Nederlandse zender Talpa. De STER viert komende donderdag zijn veertigjarig bestaan.”
Toevalig had TROS Radio Online gisteren iemand te gast die zich heeft verdiept in het online-nieuwsdilemma van de kranten. Hier kun je het item beluisteren: [url]http://www.radio-online.nl/pivot/entry.php?id=224[/url]
En nog meer nieuws over online kranten en winstgevendheid: [url=http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=809202]AD denkt ook aan betaalde diensten[/url]
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen