Een slechte navigatie is de meest voorkomende fout bij het ontwerp van Nederlandse websites en ook de leesbaarheid laat vaak te wensen over. Dit blijkt uit onderzoek van adviesbureau Indivirtual naar de gebruiksvriendelijkheid van Nederlandse websites.
Indivirtual bekeek 35 websites van onder meer ministeries, banken, online winkels, omroepen en verschillende bekende bedrijven en beoordeelde deze op verschillende criteria wat betreft usability.
De top 10 van meest gemaakte fouten:
- Inconsistente navigatie;
- Slechte leesbaarheid;
- Geen duidelijke homeknop;
- Onaangekondigd op andere websites terecht komen;
- Te lange en irrelevante teksten;
- Pop-ups;
- Onduidelijke naamgevingen;
- Geen of slechte contactinformatie;
- Niet bruikbaar voor alle browsers;
- Slechte zoekfunctie.
Met name zaken die erg voor de hand zouden moeten liggen, blijken juist een zwak punt van veel websites. Zo zijn leestekens vaak te klein en is door het gebruik van kleur de tekst moeilijk leesbaar. Ook gaan veel websites ervan uit dat bezoekers weten dat het bedrijfslogo de knop is om terug te keren naar de homepage. Opvallend volgens Indivirtual was dat sommige bedrijven voor de contactinformatie denken te kunnen volstaan met slechts een e-mailformulier.
Zie dit artikel voor de uitgebreide versie.
Nog geen reacties op "10 meest gemaakte fouten Nederlandse websites"
Lees voor een uitgebreide versie van dit verhaal het originele artikel op onze weblog.
[url=http://www.indivirtual.com/weblog/2006/03/gebruiksvriendelijkheid-in-nederland.asp]Gebruiksvriendelijkheid in Nederland[/url]
Gert
Super, ik heb de link toegevoegd in het nieuwsbericht.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen