Silverpop onderzocht de e-mail marketing campagnes van 250 bedrijven en komt tot de conclusie dat er nog veel kan worden verbeterd.
De onderzoeksresultaten:
- 68% van de ondervraagde winkeliers gebruikt e-mail marketing;
- 25% personaliseert berichten;
- 5% personaliseert met voor- en achternaam;
- 20% personaliseert alleen met de voornaam;
- 57% stuurt geen bevestigings e-mail;
- 23% heeft “aanmelden voor de nieuwsbrief” niet op de homepage staan;
- 37% verzamelt alleen e-mail adressen;
- 39% vraagt gebruikers een kort profiel in te vullen;
- 24% vraagt om uitgebreidere informatie.
3 reacties op "E-mail marketing kan flink worden verbeterd"
68% maakt gebruik van emailmarketing. Ik had echt niet verwacht dat dit percentage zo hoog zou zijn. Ik krijg wel veel mail maar dat is toch overwegend spam (engelstalig bij iedereen bekend!). Ik heb niet het idee dat ik van 68% van mijn klanten al email krijg.
Klopt, ik denk dat dit percentage in het mkb ook wat lager ligt.
In het oorspronklijke bericht hebben ze het over 250 retailers, retailer kan ik echter niet goed vertalen. Het woordenboek zegt kleinhandelaar. Maar dat is niet wat ze in het artikel bedoelen, ze hebben het over bedrijven als
[url=http://www.crateandbarrel.com/]Crate & Barrel[/url], [url=http://www.neimanmarcus.com/]Neiman Marcus[/url], [url=http://www.jcpenney.com/jcp/default.aspx]JC Penney[/url] en [url=http://www.compusa.com/]CompUSA[/url] en dat zijn toch wat grotere organisaties. Vandaar dat ik in de vertaling voor het woord bedrijven heb gekozen.
Die 68% moet je dus zien in het licht van wat grotere organisaties denk ik, en dan kan het wel aardig kloppen.
Ik denk kleinhandel als in detailhandel. In dat geval tellen ook de groten mee. De grootwinkelbedrijven in Nederland zijn volgens mij ook wel goed voorzien van mailings dus dan zou 68% best kunnen kloppen. Het MKB loopt dan zeker achter.
De resultaten van het onderzoek vind ik wat beperkt. Naast de statistieken alleen wat open deuren. Het [url=http://www.silverpop.com/news/press/05_26_05.html]persbericht op SilverPOP[/url] geeft zo mogelijk nog minder informatie.
Dit riekt naar marketing.
Het artikel is wel geplaatst op clickz.com dat onderdeel is van JupiterWeb, die laatste partij staat wel bekend als een betrouwbare partij.
Het interessante van dit artikel is volgens mij dat de mogelijkheden van personalisatie zo weinig worden benut.
De betrouwbaarheid twijfel ik niet aan, maar het roept bij mij meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Als je in het persbericht kijkt dan lees je dat het vervolg van de resultaten later komt. Dat zette mij aan het denken.
Ook wordt aangegeven dat sommige bedrijven veel informatie vragen en andere weinig. Wat nu het meeste effect heeft wordt niet beantwoord.
Op zich ben ik bovenmatig geïnteresseerd in het onderwerp omdat ik binnenkort een mailingsysteem ga maken. De vragen liggen dus paraat. Helaas moet ik nu alsnog alles zelf verzinnen 🙂
Ja precies, het vervolg van de resultaten komen waarschijnlijk uit in de vorm van een mooi rapport dat je voor een aantal dollars kunt kopen. In die zin zal het persbericht en de statistiekjes inderdaad een soort teaser zijn.
Wat denk ik erg interessant is bij email nieuwsbrieven is om te weten wanneer ze het beste verstuurd kunnen worden willen ze nog effectief zijn en naar wie?
Daarnaast willen we graag weten op welke links binnen een nieuwsbrief nu wel en niet geklikt wordt en in welke mate een nieuwsbrief volledig wordt gelezen? Kun je bijvoorbeeld meten of een niewsbrief wel of niet bekeken wordt alvorens hij verwijderd of bewaard wordt ??
Raymond: ik geloof dat ik eens gelezen heb dat je het beste tussen 14uur en 16uur een mailing kunt sturen naar bedrijven..
Een tip van salesquest vakantietip!:
“Het is bijna zomer. Traditioneel een tijd waarin er minder wordt gemaild want “iedereen” is tenslotte met vakantie, nietwaar?
Inderdaad: niet waar! Gemiddeld is circa 10% van de mensen met vakantie. En omdat anderen het rustiger aan doen, valt uw mailing dus extra op!”
Vroeger werd er in mailings vaak een afbeelding opgenomen om te kijken wie de mailing leest. Ieder fatsoenlijk e-mailprogramma weert tegenwoordig afbeeldingen om precies die reden.
Een nog steeds bruikbare methode is om links in een mailing op te nemen die zijn ‘gepersonaliseerd’. Je ziet dan precies op welke links er wordt geklikt en wie dat doet.
Deze gegevens kun je gebruiken om een profiel op te stellen zodat je na enige tijd nooit meer informatie hoeft te sturen die de ontvanger niet interessant vind. (Laat ik het eens andersom benaderen.)
Raymond, ik heb eens een bericht geplaatst over een onderzoek van Qinc waarin wordt beweert dat maandag (of vrijdag) de beste dag is om nieuwsbrieven te versturen. Zie [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=200]Maandag favoriete nieuwsbrief dag[/url]
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen