Volgens het Honingraat Model van Peter Morville is usability één van de bouwstenen van de totale user experience. Dit klopt ten dele. Immers een produkt dat niet gebruikersvriendelijk is zal een tot een negatieve ervaring leiden. Er is kleeft echter ook een nadeel aan deze benadering. Want usability en user experience kunnen ook tegengestelden zijn.
Thomas Baekdal legt het verschil uit aan de hand van autowegen. Een weg is gebruikersvriendelijk als deze recht en breed is en weinig verkeer heeft. De bestuurder komt gemakkelijk en snel van A naar B. Een kronkelweg in de bergen met uitzicht op zee is veel moeilijker te besturen maar toch ervaren mensen deze route als vaak als prettiger (tenzij je grote haast hebt). In vergelijking met deze weg is de gebruikersvriendelijke autosnelweg maar saai.
Volgens Baekdal gaat het om het vinden van de juiste balans tussen beide. Hij introduceert daarvoor het kader usable happiness, volgens dit begrip moet een produkt makkelijk te gebruiken zijn en laat het de gebruiker iedere keer lachen als deze het produkt gebruikt.
- In plaats van het maken van een web based project management systeem maken we het gemakkelijk om projecten tot een goede einde te brengen;
- In plaats van het maken van een instant messaging systeem maken we het gemakkelijk om leuke gesprekken te voeren;
- In plaats van het maken van een krachtige tekst editor maken we het gemakkelijk om goede verhalen te schrijven.
Usability richt zich vooral op het product, user experience op de totale ervaring.
Nog geen reacties op "De tegenstelling tussen usability en user experience"
Ik weet niet of het beeld van de kronkelweg en de snelweg zo toepasselijk is op de meeste websites. Ik betwijfel of mensen websites vaak bezoeken om eens lekker te kunnen klikken (op links).
Het oorspronkelijke artikel heeft daarnaast het over andere aspecten van de gebruikerservaring zoals kleuren, sfeer, illustraties e.d. Dat die belangrijk zijn zou ik niet willen ontkennen, maar het argument: mensen vinden het leuk om geamuseerd te worden is niet van toepassing op de meeste websites. Niet voor niets worden flash-intro’s tegenwoordig afgeraden: mensen willen gewoon weten wat je bedrijf of organisatie doet – de reis naar die info toe is van geen enkel belang en moet dus zo simpel mogelijk zijn.
Het kronkelweg-beeld is misschien van toepassing op online spelletjes e.d. waar het echt gaat om de ervaring en niet om informatie – maar dan wordt usuability ook iets anders en moet je in die testen iets anders gaan meten.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen