Maar weinig Nederlandse websites hebben een aangepaste versie voor mobiele apparatuur. Banken en uitgevers vormen een gunstige uitzondering. Dat blijkt uit onderzoek van Jungle Rating.

Jungle Rating nam in februari het aanbod van mobiele websites in Nederland onder de loep. Slechts 13 procent van de 53 onderzochte sites bleek een mobiele variant aan te bieden. Bij de grote banken gaat het om ABN Amro, Rabobank en SNS Bank.

Vier van twaalf onderzochte online-publicaties – Volkskrant, NRC, Telegraaf en Nu.nl – bedienen ook gebruikers met een mobiel internettoestel.

Jungle Rating constateert dat de postorderbedrijven Neckermann en Otto voor hun Duitse klanten wel een mobiele site hebben ingericht, maar de Nederlandse consument in de kou laten staan.

Een op de drie mobiele bellers maakt volgens de onderzoekers gebruik van mobiel internet. Ze maken daar steeds breder gebruik van, maar de onderzochte sites richten zich vrijwel alleen op nieuws en internetbankieren. Volgens Jungle Rating biedt dat kansen voor verkoopgerichte en ‘lead-genererende’ websites.

Door ontwikkelingen op het gebied van standaardisatie en technische verbeteringen, zoals een groter schermformaat van mobiele apparatuur, verwacht Jungle Rating de komende jaren een ‘explosieve’ groei in het aanbod van zowel informatieve als commerciële mobiele websites.

Bron: Mobiele websites nog dun gezaaid

Be Sociable, Share!