Mensen zien elkaar als de meest betrouwbare bron van informatie, meer bepaald hun vrienden, kennissen en collega’s.
Op de tweede plaats komen dokters en specialisten. Pas daarna komen academici, werknemers van bedrijven en financiële analisten.
Helemaal achteraan het rijtje staan lokale beroemdheden, politici en internationale sterren. Slechts 4 tot 7 procent vindt deze groepen betrouwbare bronnen van informatie. Opvallend is ook dat slechts 11% sportpersoonlijkheden als geloofwaardig evalueert
Op het internet leest 7 op 10 surfers commentaren op websites over producten en merken.
Gezien de grote geloofwaardigheid die we aan elkaars mening hechten, is de feedback die te lezen staat op websites over producten en merken een enorme beïnvloeder van aankoopbeslissingen geworden. Zelfs al kennen we die mensen niet persoonlijk, toch houden we rekening met veel van deze online recensies geschreven door andere surfers
.
Bron: Insites Consulting
4 reacties op "Mensen vertrouwen het meest hun vrienden, kennissen en collega’s"
Ik begrijp het verband in dit artikel niet helemaal in relatie tot de geloofwaardigheid van internet.
Hoi Kapeljosie, ik denk dat ermee bedoelen het vetrouwen dat bezoekers van websites hebben in de informatie die ze lezen. Stel ik wil een nieuw boek kopen. Als een bekende van mij me deze heeft aangeraden via bijvoorbeeld een mail-a-friend functie is de kans veel groter dat ik denk dat het een goed boek is dan als er staat aanbevolen door politicus Wouter Bos bijvoorbeeld.
Grappig, dit sluit wel heel goed aan bij het populaire fenomeen NPS (Net Performance Score) waarmee steeds meer bedrijven de prestaties van bedrijf, producten en website in een kengetal uit willen drukken.
Oke. Maar ehm. Is dit niet vreselijk logisch? Rocket science!
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen