Uit de nieuwsbrief van Junglerating tien tips voor gebruiksvriendelijke formulieren.

  • Toon een voortgangsindicatie boven het formulier.
  • Plaats de cursor bij binnenkomst in het eerste invulveld
  • Maak verplichte velden herkenbaar door een * of vetgedrukte tekst en geef uitleg over de reden van de verplichting.
  • Toon gewenste formats (29/06/1970) en zorg dat andere formats (29-6-70) worden herkend.
  • Maak de grootte van de invulvelden passend bij de verwachte invoerlengte.
  • Vermijd het gebruik van dropdowns. Consumenten vinden deze niet alleen moeilijk en irritant, ze maken ook veel invoerfouten. Na het selecteren van een antwoord gebruikt een bezoeker namelijk vaak het scrollwieltje van zijn muis om de pagina te scrollen. Het is dan niet de pagina, maar de selectie in de – nog actieve – dropdown die verandert.
  • Maak antwoorden geheel klikbaar en zet radio buttons niet op een standaard antwoord (dat laat de luie consument fijn staan).
  • Plaats de primaire actiebutton rechtsonder met een hoge call-to-action en een inhoudelijke term (‘Stap 4 >’ / ‘Akkoord’ en ‘Verzenden’ in plaats van ‘Volgende’).
  • Bied linksonder een terugknop ‘< Stap 2'.
  • Sla ingevoerde velden op zodat deze niet verloren gaan wanneer de consument de back- of verzendknop gebruikt.

De vijf manieren om formulieren te laten falen zijn in dit verband ook wel interessant om nog eens na te lezen.

Be Sociable, Share!