Onlangs voerde Matteo Penzo een eyetracking onderzoek uit naar de plaatsing van labels in formulieren.
Zijn conclusie is dat plaatsing boven het input veld in de meeste gevallen het beste werkt.
Caroline Jarret, expert op het gebied van gebruikersvriendelijkheid van formulieren. heeft nog wat vraagtekens bij de interpretatie van de resultaten van het eyetrack onderzoek.
Plaatsing van de labels boven het veld zorgt er voor dat het formulier langer wordt en dit kan gebruikers weer afschrikken. Ze zien op tegen het werk het ‘lange’ formulier in te vullen.
Caroline is daarom nog niet overtuigd door Matteo’s eyetrack onderzoek en blijft bij haar huidige aanbevelingen.
In haar aanbevelingen heeft ze het over eenvoudige data:
- Eenvoudige data:
- De gebruiker uit zijn hoofd weet en waarbij hij niet hard hoeft na te denken;
- De gebruiker bereid is om in te vullen, vrij te geven;
- Gevraagd kan worden in één of twee woorden;
- Aanbevelingen voor labels en formulieren:
- Als het formulier alleen eenvoudige data vraagt en kort is, kies dan voor het rechts uitgelijnen van de labels links van de velden of kies voor het links uitlijnen van labels boven de velden;
- Links uitlijnen van labels boven velden zijn handig als het formulier meertalig is omdat er meer ruimte is voor het verschil in lengte van de woorden;
- Als het formulier lang is maar alleen eenvoudige data vraagt, kies dan rechts uitlijnen van de labels links van de velden;
- Als het formulier complexe data vraagt of je weet niet zeker of gebruikers de data eenvoudig of complex vinden, kies dan voor het links uitlijnen van de labels links van het veld.
Bron: Caroline’s Corner: Eyetracking of Forms: should we accept the Conclusions?
5 reacties op "Caroline Jarrett’s advies over plaatsing van labels in formulieren"
En als je verschillende typen formulieren op je website hebt? Variërend van een eenvoudig contactformulier tot een ingewikkelde offerteaanvraag bijvoorbeeld.
Ik vraag me trouwens af in hoeverre links of rechts uitlijnen van labels meetbaar is in conversie of tevredenheid. Ik denk dat andere zaken zoals totale lay out, lettertype, labelteksten en toelichting een aanmerkelijk grotere invloed hebben.
Over toelichting gesproken: Is er onderzoek dat aangeeft wat de beste plaats is? Onder het veld, rechts van het veld of zoals de belastingdienst dat doet ‘floating’ links van het veld?
Bij verschillende type formulieren zou ik kiezen voor consistentie. Vasthouden aan de eenmaal gemaakte keuze dus.
Met eyetracking is het in zoverre meetbaar dat te meten is welke vorm de meeste fixaties heeft. Hoe meer fixaties hoe minder efficient.
De standaardhypothese luidt dat als een gebruiker zijn doel op een effectieve en effeciente manier kan bereiken hij tevreden zal zijn. Snelheid/efficiency is in die zin dus een indicator voor tevredenheid en is met eyetracking goed meetbaar te maken.
De beste plaats is boven het veld of links voor het veld en dan rechts uitgelijnd.
“Met eyetracking is het in zoverre meetbaar dat te meten is welke vorm de meeste fixaties heeft. Hoe meer fixaties hoe minder efficient.”
Dat Caroline Jarrett de eyetrack-resultaten niet meteen toepast op haar aanbevelingen geeft blijkbaar nog wat ruimte voor discussie.
Uit het artikel haal ik niet direct het waarom maar dat lijkt wel te beredeneren:
Labels zo dicht mogelijk bij het veld, dus erboven of rechts uitgelijnd ervoor.
Als de labels te lang worden is dat niet handig/mogelijk dus dan toch maar links uitlijnen.
veel geleerd
Ik heb dezelfde bevindingen als Caroline en Stefan.
Het probleem met Matteo zijn studie is dat hij korte formulieren heeft gebruikt en vooral voor de verschillende testen andere labels heeft gebruikt…
En dan durf ik zeggen dat de testen dan nog weinig waarde hebben.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen