Onze website is er niet alleen maar om informatie over te brengen. Via de website willen we ook graag in contact komen met de klant.
Een interactiesite bevat formulieren, en juist bij het invullen van deze formulieren loopt de bezoeker vaak vast.
Vier tips voor gebruikersvriendelijke formulieren.
- Vertel meer met minder woorden;
- Communiceert duidelijk het doel en de gebruikersvoordelen;
- Valideer (vertel wat er mis gaat maar laat de gebruiker altijd doorgaan ook met onjuiste invoer!);
- Test.
Nog geen reacties op "Vier tips voor betere formulieren"
Het is verbazend hoeveel slechte formulieren er zijn. Zeker als je (elektronische) enquetes meeneemt. Je mening geven over een product wat je niet kent bijvoorbeeld.
De ‘zachte validatie’ vind ik een lastige. Dat je bij een meerkeuzevraag aangeeft ‘anders’ of accepteert dat die niet wordt ingevuld snap ik. Maar moet je ook een datum als ’32-10-2005′ accepteren? En als je niets hebt aan een fout antwoord, moet je dan het formulier laten invullen om het vervolgens weg te gooien?
Ja idd een datum veld zou ik strict-valideren.
Maar een postcode bijvoorbeeld weer niet. Niets irritanter om bij een Amerikaanse site je postcode in te vullen en vervolgens te horen dat het niet correct is je niet verder kunt.
Heb je te maken met logische velden bijvoorbeeld geslacht man of vrouw dan zou ik kiezen voor radio-buttons in plaats van checkboxjes.
Naast duidelijke formulieren mis ik ook vaak een duidelijke reactietermijn. Een formulier werkt er niet beter op, maar mijn gevoel wordt wel positiever als ik weet dat mijn berichtje verstuurd is en dat ze me binnen 48 uur antwoorden.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen