Paper prototyping is een veelgehoorde kreet in usability-land, die al door velen is toegepast. Wat minder bekend en minder vaak toegepast, is interactive prototyping, ook wel digital prototyping genoemd. Dit is jammer, want het cre�ren van een interactive prototype gaat veel gemakkelijker en sneller dan het maken van een paper prototype.

Tijdens het ontwerpen van wireframes kan de interaction designer al een begin maken aan een interactive prototype. Dit kan tegenwoordig, heel simpel, met een software pakket als Axure. Als men niet beschikt over dit soort software, kan men ook kiezen om een interactive PDF-prototype te maken met Adobe Acrobat.

Het gebruik van interactive prototypes heeft een aantal grote voordelen:
Zoals eerder genoemd, het maken van een interactive prototype is tijdbesparend en eenvoudig. Het zou zelfs gestandaardiseerd kunnen worden tijdens de diverse stappen binnen het ontwerpproces.
Een interactive prototype van een website is een veelzijdige tool. Het gebruik van deze prototypes tijdens usability tests, vervaagt de bestaande grenzen. Zo kan men ervoor kiezen dat de gebruikers het interactive prototype in hun vertrouwde omgeving testen, oftewel thuis. Mensen durven in hun eigen omgeving eerder kritisch te zijn, en men bootst een gebruikerssituatie na die dichter bij de werkelijkheid ligt. In feite, geeft het ook de mogelijkheid om gebruikers in verder gelegen gebieden het prototype te laten testen.
Men haalt de uiteindelijke gebruiker al vroeg in het ontwerpproces erbij. Tevens is het mogelijk om de klant al een interactive prototype te laten zien van de website. Dit communiceert onder andere de functionaliteiten en features van de website, en illustreert makkelijk complexe interacties. Zo kan er vroeg in het ontwerpstadium worden ingehaakt op het prototype. Hierdoor kan de interaction designer tijdig aanpassingen met betrekking tot gebruikerswensen en/of wensen van de klant, doorvoeren naar een nieuw ontwerp. Wel moet duidelijk worden gemaakt dat het hierbij om een prototype gaat, en het dus niet het uiteindelijke eindproduct voorstelt.
De interaction designer kan samen met de usability expert bepalen hoe complex de functionaliteiten in het interactive prototype moet worden. Door het uitschakelen van bepaalde functionaliteiten kan een usability expert zich tijdens het testen focussen op specifieke probleemgebieden. Of kan men ervoor kiezen de gebruikers te laten spelen met een prototype dat precies zoals de uiteindelijke website zou reageren.

De focus zal in de toekomst steeds meer liggen op representativiteit, een zo natuurgetrouwe situatie nabootsen die dicht bij de alledaagse werkelijkheid ligt (dit geldt voor zowel het testen, als het prototype zelf). Daarom denk ik dat interactive prototyping steeds belangrijker zal gaan worden. Het draait hierbij echter wel om bewustwording van de noodzaak om te testen en eindgebruikers te betrekken in het ontwerpproces. Het gebruik van prototyping, in welke vorm dan ook, is nog altijd beter dan helemaal geen prototyping toepassen.

Verder lezen:

Dave Rogers The User Advocate: Interactive Prototyping
Dan Saffer Designing for Interaction
Alan Cooper, Robert Reimann and David Cronin About Face: The essentials of Interaction Design 3
Kyle Pero Soucy PDF-Prototypes
Interactive Prototyping
Be Sociable, Share!