Paper prototyping is een veelgehoorde kreet in usability-land, die al door velen is toegepast. Wat minder bekend en minder vaak toegepast, is interactive prototyping, ook wel digital prototyping genoemd. Dit is jammer, want het cre�ren van een interactive prototype gaat veel gemakkelijker en sneller dan het maken van een paper prototype.
Tijdens het ontwerpen van wireframes kan de interaction designer al een begin maken aan een interactive prototype. Dit kan tegenwoordig, heel simpel, met een software pakket als Axure. Als men niet beschikt over dit soort software, kan men ook kiezen om een interactive PDF-prototype te maken met Adobe Acrobat.
- Het gebruik van interactive prototypes heeft een aantal grote voordelen:
- Zoals eerder genoemd, het maken van een interactive prototype is tijdbesparend en eenvoudig. Het zou zelfs gestandaardiseerd kunnen worden tijdens de diverse stappen binnen het ontwerpproces.
- Een interactive prototype van een website is een veelzijdige tool. Het gebruik van deze prototypes tijdens usability tests, vervaagt de bestaande grenzen. Zo kan men ervoor kiezen dat de gebruikers het interactive prototype in hun vertrouwde omgeving testen, oftewel thuis. Mensen durven in hun eigen omgeving eerder kritisch te zijn, en men bootst een gebruikerssituatie na die dichter bij de werkelijkheid ligt. In feite, geeft het ook de mogelijkheid om gebruikers in verder gelegen gebieden het prototype te laten testen.
- Men haalt de uiteindelijke gebruiker al vroeg in het ontwerpproces erbij. Tevens is het mogelijk om de klant al een interactive prototype te laten zien van de website. Dit communiceert onder andere de functionaliteiten en features van de website, en illustreert makkelijk complexe interacties. Zo kan er vroeg in het ontwerpstadium worden ingehaakt op het prototype. Hierdoor kan de interaction designer tijdig aanpassingen met betrekking tot gebruikerswensen en/of wensen van de klant, doorvoeren naar een nieuw ontwerp. Wel moet duidelijk worden gemaakt dat het hierbij om een prototype gaat, en het dus niet het uiteindelijke eindproduct voorstelt.
- De interaction designer kan samen met de usability expert bepalen hoe complex de functionaliteiten in het interactive prototype moet worden. Door het uitschakelen van bepaalde functionaliteiten kan een usability expert zich tijdens het testen focussen op specifieke probleemgebieden. Of kan men ervoor kiezen de gebruikers te laten spelen met een prototype dat precies zoals de uiteindelijke website zou reageren.
De focus zal in de toekomst steeds meer liggen op representativiteit, een zo natuurgetrouwe situatie nabootsen die dicht bij de alledaagse werkelijkheid ligt (dit geldt voor zowel het testen, als het prototype zelf). Daarom denk ik dat interactive prototyping steeds belangrijker zal gaan worden. Het draait hierbij echter wel om bewustwording van de noodzaak om te testen en eindgebruikers te betrekken in het ontwerpproces. Het gebruik van prototyping, in welke vorm dan ook, is nog altijd beter dan helemaal geen prototyping toepassen.
Verder lezen:
- Dave Rogers The User Advocate: Interactive Prototyping
- Dan Saffer Designing for Interaction
- Alan Cooper, Robert Reimann and David Cronin About Face: The essentials of Interaction Design 3
- Kyle Pero Soucy PDF-Prototypes
- Interactive Prototyping
3 reacties op "Interactive prototyping, een stap dichter bij huis"
Sinds de komst van software als Axure en iRise ben ik het deels met je eens. Voorheen was het tamelijk lastig om snel aanpassingen te doen in interactie. De grote kracht van paper prototyping is het snel kunnen itereren. Die nieuwe software maakt het nu ook mogelijk om sneller die aanpassingen te doen.
Nog wat voordelen van interactive prototyping t.o.v. paper prototyping:
# Je bootst reactietijden van de computer natuurgetrouwer na.
# Je loopt geen risico dat ‘de computer’ fouten maakt.
# Een link is blauw, onderstreept en hovert. Klein voorbeeldje van de impact van design (al was het alleen maar low-fidelity).
Dat neemt niet weg dat ik denk dat je met een papieren prototype sneller een aantal verschillende ideeën m.b.t. één scenario kunt testen.
Los daarvan mis ik dan wel de charme van de koffievlekken en potloodstrepen. Hadden we eindelijk een reden om achter de pc weg te kunnen 😛
@ Henk:
Bedankt voor je reactie.
Ik ben het met je eens dat paper prototyping haar positieve kanten heeft. Het is niet mijn bedoeling om paper prototyping af te schrijven.
Wel denk ik dat interactive prototyping nieuwe mogelijkheden biedt, ook op het gebied van usability. En vermoed ik dat dit wellicht een nieuw tendens teweeg zal brengen.
Ik vind dat ze beide hun voor- en nadelen hebben.
Maar in mijn ondervinding wijzen stakeholders wel eens papieren kribbeltjes af.
Het is puur perceptie van hun hoor. Jij mag nog goed duiden dat alvorens je een prototype uitwerkt, je al enorm veel werk hebt verzet met de voorstudie, gaande van het aanmaken van personas, het uitvoeren van contextuele taak analyses, analyseren en bepalen van de usability doelen etc etc etc.
Wat die stakeholders écht bekijken als eerste tussenresultaat is dat prototype. Als dat dan wat onduidelijke, slordige droedels zijn, dan zie je ze denken ‘betalen wij daar duizenden Euro’s voor?’
Ik geef ze dus wat ze verwachten: een high fidelity prototype. Papieren prototypes gebruik ik wel nog tijdens het schetsen van kleine problemen bij de gebruikers zelf, of om de programmeur snel even iets duidelijk te maken. Een notebook heb je nu eenmaal niet altijd bij je bij en tegen dat jij Windows hebt opgestart, je prototype tool hebt aangeklikt en je prototype hebt getekend, ben ik al lang klaar.
Ik heb recent een artikel over prototypes geschreven (met o.a. een bespreking over de voor- en nadelen van low vs. high fidelity prototypes) dat je hier kan bekijken:
Prototypes: zin of onzin?
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen