Het valt moeilijk te zeggen of we over 16 jaar nog gebruik maken van paper prototypes, maar we weten zeker dat het een methode is waar we de komende tijd nog gebruik van zullen maken tijdens onze projecten. De huidige technologie heeft het ‘good old’ papier nog niet kunnen vervangen wanneer het aankomt op snel en effectief wijzigingen doorvoeren.
Nog geen reacties op "Een terugblik op 16 jaar paper prototyping"
Ik denk dat één van de grootste voordelen van ppt is dat je op een snelle en goedkope manier [b]vroeg[/b]in het proces al een goede test van het eindresultaat kunt houden. Daar zie ik op korte termijn zeer zeker geen vervaning voor.
Een nadeel is dat het in een traject natuuurlijk altijd weer extra tijd in beslag neemt terwijl klanten gerust erg strakke deadlines durven te stellen. Ook dit weegt naar mijn mening niet op tegen het voordeel dat je hebt aangezien wijzigingen na afloop nog meer tijd in beslag zullen nemen.
Ben ik het mee eens. Denk alleen dat het ‘paper’ wel vervangen kan gaan worden door een digitaal scratchboard.
Ik gebruik al een paar jaar geen [b]papier[/b] meer, ik ben niet blind voor de voordelen, maar er hangen ook wel nadelen aan vast:
• Papier vraagt nog altijd veel [b]verbeeldingskracht[/b] van de gebruikers en de stakeholders.
• [b]Design fouten[/b] komen soms niet aan het licht met papier prototypes.
• Papieren tekeningen zijn [b]lastig[/b] te [b]bewaren[/b] (ja, je zou ze kunnen scannen, maar die is niet altijd aanwezig en het kost tijd)
• [b]Lastiger overdraagbaar[/b] aan nieuwe medewerkers. Je moet er toch nog een woordje uitleg bij geven.
• Usability [b]testen[/b] op papieren prototypes kan leiden tot [b]verkeerde conclusies.[/b]
• [b]Lastiger[/b] om een [b]update[/b] te maken.
Je kunt het opnieuw tekenen, maar dan bestaat het gevaar dat je elementen vergeet of een beetje veranderd.
• [b]Lastiger[/b] om aan [b]version control[/b] te doen.
• Het komt [b]niet professioneel[/b] over.
Ik gebruik al jaren tot mijn grote plezier de oude [b][i]Visual Studio[/i][/b] voor het ontwerpen van prototypes.
• Het staat er snel op (sneller dan met Visio en veel andere gespecialiseerde prototype tools)
• Iedereen ziet onmiddellijk iets dat dichter bij de werkelijkheid aanleunt.
• Het heeft bovenstaande nadelen van ‘papier niet.
• …
Wel zeg ik nadrukkelijk en herhaaldelijk tegen de stakeholders en gebruikers:
• Dit is een prototype, het eindproduct kan er nog anders gaan uitzien.
• Het project is niet gedaan nu, het is niet klaar, het leeuwenwerk moet nog beginnen.
Een klein nadeel van [i]early prototypes[/i], of ze nu op papier staan, of via een tool zijn ontworpen, is dat men de neiging heeft om bij het eerste [i]goede[/i] design te blijven plakken en niet verder te gaan zoeken naar het [i]beste[/i] design.
@Edwin, goede punten. Bij C7 werkt een interaction designer vaak eerst wireframes uit (dit zijn de eerste prototypes). Deze worden vaak geprint en op papier getest. Voordeel is dat je op het papier kunt schrijven. Ik merk dat mensen hierdoor bereid zijn me van meer commentaar over het concept te voorzien dan wanneer ik alleen vanaf beeldscherm test.
Het hangt natuurlijk van de omvang van je project af, maar ik vind het nog steeds gemakkelijker om even snel 3 schetsen op papier te maken dan dat ik dat achter een pc doe.
Ik bedoel dat je even snel een aantal oplossingen voor 1 scenario kunt neerleggen om daar snelle iteraties op te doen. Wanneer je er uit bent kun je dit natuurlijk uitwerken in een digitaal prototype om uitvoeriger te testen.
Tja, en hoe kom je nou tot [b]het beste design[/b]… Ik ben een groot voorstander van [url=http://www.usabilitynet.org/tools/parallel.htm]Parallel design[/url].
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen