Volgens Ron Simon wordt er bij het verbeteren van websites te weinig gebruik gemaakt van de leer van de impact en opnamecapaciteit van het brein.

Uit de oude media weten we hoe mensen naar dingen kijken en welke emotie daar een rol speelt.

Makers van films en TV producties weten dat je altijd (of meestal) een persoon of ding (auto, trein, enz.) links het scherm in laat lopen. Dit is een feit en dus heeft dat te maken met ratio.

Afhankelijk van de montage (maar meestal wel het geval) gaat de persoon of ding weer rechts het beeld uit. Dit feit is een prikkel voor de hersenen want waar gaat het naar toe? Dit heeft duidelijk met emotie te maken.

Simon’s oproep Doe onderzoek naar waar je in de vormgeving dingen plaatst.

Plaats informatie die de ratio aanspreekt, denk aan feitelijke informatie, aan de linkerkant. Plaats informatie die de emotie aanspreekt, denk aan sfeerfoto’s, aan de rechterkant.

Mooi onderwerp voor een eyetrack en/of a/b test

Ook wel grappig dat call-to-actions zoals Bestel of Voeg toe aan winkelmandje vaak aan de rechterkant gepositioneerd staan. Zouden koopbeslissingen dan vooral met emotie worden genomen?

Bron: Perceptie en impact

Be Sociable, Share!