Twee essentiële eigenschappen van een effectieve verkoper zijn:

  • rekening houden met de klant;
  • een goed uitgedachte ervaring leveren.

Dit geldt zeker ook voor online verkopers. De e-taling group voert jaarlijks onder hen een enquête uit. Dit jaar bleek dat de gemiddelde conversie 3.0% tot 3.9% is.

Conversie is het aantal bestellingen gedeeld door het aantal unieke bezoekers van de site. Er wordt van alles uit de kast gehaald om deze doelen te bereiken en dus aan de verwachtingen van de klant te voldoen.

De online verkopers werd gevraagd van 50 kenmerken aan te geven hoeveel waarde ze eraan hechten. Enkele resultaten zijn:

  • 78% van de ondervraagden vindt ‘exclusieve aanbiedingen’ erg tot redelijk belangrijk. Dit staat vaak ook in de top 3 van tactieken om klanten te behouden.
  • Een ander kenmerk met een hoge score is ‘op maat gemaakte inhoud’. Hierbij zijn klantbeoordelingen en gemeenschapscomponenten dit jaar belangrijke stijgers. Een voorbeeld hiervan is een winkel die hardloopschoenen verkoopt. Bezoekers kunnen op de website ook gerelateerde content, zoals hardloopinformatie, trainingschema’s en hardloopverhalen vinden.
  • Omdat klanten steeds vaker de homepage overslaan, wordt er meer aandacht besteed aan de overige pagina’s. Deze moeten meteen aanspreken. Verkopers gebruiken daarom steeds meer uitgebreide media. Voorbeelden hiervan zijn video, audio, alternatieve productweergaven, mogelijkheden om kleur te veranderen en zoomfuncties.

Dit zijn slechts enkele kenmerken die verkopers kunnen gebruiken om hun website naar een hoger niveau te tillen.

Bron: Exclusive Offers’ Help Retain Customers

Be Sociable, Share!