Websites die het publiek moesten voorlichten tijdens de storm van donderdag functioneerden slecht. Hun beschikbaarheid en snelheid lieten te wensen over, concluderen twee onderzoeksbureaus.
Volgens Keynote hadden met name de sites van de ANWB en Schiphol veelvuldig problemen met de bereikbaarheid. De website van de Nederlandse Spoorwegen doorstond de extra drukte door de storm daarentegen wél goed.
Volgens WatchMouse was de site van de KNMI erg traag en leverde regelmatig foutmeldingen op, terwijl de sites van de KLM en Schiphol zelfs onbereikbaar waren. Het openbaar en -wegvervoer deden het beter. De sites van ANWB, NS, OVR en VID waren weliswaar overwegend traag maar toonden wel het meest actuele nieuws.
De overheidssite www.crisis.nl kon 10 tot 30 procent van de bezoekers niet bedienen. Een pluspunt was wel dat deze site van meet af aan had gekzoen voor een eenvoudige, statische site die snel laadde voor degenen die er wel doorheen kwamen.
Volgens Mark Pors, chief technology officer van WatchMouse, raadt zijn bedrijf klanten altijd aan een eenvoudige versie van hun site standby te hebben staan om in geval van zwaar weer over te kunnen schakelen
.
Nog geen reacties op "Websites functioneren slecht tijdens crises"
Niet alleen aan de techniek schortte het één en ander te wensen over:
http://www.smedingconcepts.nl/weblog/2007/01/18/wij_houden_u_op_de_hoogte_of_niet/
Het is inderdaad verstandig om een ‘light’ versie achter de hand te hebben voor dit soort situaties. Dat is overigens in leukere situaties van stormachtig internet gebruik een terugkerend fenomeen. Zo worden heel wat Apple-fansites traditioneel erg sober van design tijdens de berichtgeving over Steve Jobs’ keynotes.
Overigens had ik juist zeer slechte ervaringen met de ns site de hele avond, met name de (als enige) in rood gelinkte, actuele pagina kon ik vanaf de homepage van NS nauwelijks op mijn scherm krijgen.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen