Om een goede gebruikservaring te realiseren is het belangrijk om vroeg en vaak in het proces je voorlopige resultaten te testen met de doelgroep. Mark Hurst van Creativegood deed onderzoek onder 140 e-commerce managers naar de mate waarin ze eindgebruikers betrekken tijdens het ontwikkelproces.

Enkele opvallende resultaten:

  • 25% voert gebruikersonderzoek uit tijdens het begin van het project;
  • 45% voert gebruikersonderzoek uit ergens later in het project, vaak helemaal aan het einde (helaas);
  • 30% bedenkt intern alle ideeën en voert helemaal gebruikersonderzoeken uit.
  • De meeste redesigns concenteren zich op basis dingen als het vinden (32%) en kopen van produkten (20%)
  • 10% van de redesigns gaat om het verbeteren van het bestelproces
  • In de overige gevallen ging hetom zaken als zoekmachineoptimalisatie, e-mail marketing, multichannel management, klantservice, loyaliteit programmas en speciale acties
  • 50% van de ondervraagden resulteerde de redesign onmiddellijk in verbeteringen van de verkoopcijfers.
  • 25% melden een kleine daling van de verkopen
  • De rest (25%) melde zowel een daling als stijging van de verkoopresultaten

Nog te weinig wordt de eindgebruiker tijdens het ontwikkelproces erbij betrokken, toch gebeurt het al meer dan een paar jaar geleden. Veel websites bestaan echter al meer dan 10 jaar en nog zijn ze bezig om de basis (vinden en kopen van produkten) te verbeteren. Gelukkig zorgt een redesign wel vaak voor een positief resultaat.

Bron: Survey: Customer Research and Results

Be Sociable, Share!