Snel, goedkoop en goed. Vaak gaan alledrie niet samen. Iets dat snel moet en goedkoop moet zijn is zelden goed. En iets dat snel en goed moet is vaak niet goedkoop. Deze vlieger gaat echter niet op voor usability onderzoek. Usability onderzoek kan snel, goedkoop en goed.

Hoe sneller en goedkoper hoe beter zegt Jakob Nielsen. Er moet vroeg in het proces getest worden en resultaten moet snel beschikbaar zijn zodat het design concept kan worden aangepast. Hoe langer je wacht des te meer er al is ontwikkeld en des te duurder een latere aanpassing is.

Om deze reden is Jakob Nielsen dan ook een groot voorstander van Paper Prototyping.

Tijdens een snelle, goedkope usability test ben je echter vooral gericht op het opsporen van knelpunten. Vaak is een verdiepingsslag gewenst. Jakob Nielsen noemt drie usability onderzoeken die ieder afzonderlijk maximaal één keer per jaar en minimaal één keer per drie jaar moeten worden uitgevoerd:

  • Expert Review: Laat een onafhankelijke expert je website beoordelen. Het is belangrijk dat iemand van buiten de organisatie dit doet ivm bedrijfsblindheid.
  • Concurrentie analyse: Vergelijk je eigen website met die van de drie grootste concurrenten. Je weet precies waar je nu staat. Welke sterke punten je moet uitbouwen, wat je moet verbeteren en je krijgt en idee van de strategische intentie voor de komende jaren.
  • Benchmark: Test de effectiviteit en efficiëntie van je website en meet vervolgens of er verbeteringen zjin geboekt.

Laat afhankelijk van het budget de studies maximaal een keer per jaar en minimaal drie keer per jaar uitvoeren. Doe daarnaast regelmatig snelle en goedkope test om te zorgen dat projecten op het juiste spoor blijft en de grootste knelpunten worden opgespoord.

Bron: Fast, Cheap, and Good: Yes, You Can Have It All

Be Sociable, Share!