Volgens Jupiter Research verlaat meer dan eenderde van de bezoekers een website als er een slechte gebruikservaring is. Tweederde hiervan zal op een ander moment ook niet meer terugkomen.
Thomas Harpointer van AIS media is van mening dat het tijd is om wakker te worden. In een interview met ecommercetimes spreekt hij over de zeven doodzonden voor een ecommerce website.
- Lange laadtijden: lange laadtijden zijn naast hoge prijzen en verzendkosten vaak een bron van ergernis. De website moet binnen zeven seconden ingeladen zijn. Kosten besparen op hosting leidt uiteindelijk tot grote omzetverliezen.
- Amateuristische vormgeving: besef goed dat klanten zich binnen een fractie van een seconde een waardeoordeel vormen. Een professionele vormgeving zorgt ervoor dat de website vertrouwen uitstraalt.
- Niet gebruikersvriendelijk: Als je website te moeilijk is om te gebruiken zullen mensen naar de concurrent gaan. Zorg voor een duidelijk navigatie, biedt een zoekfunctie aan die relevante resultaten presenteert en zet je meest populaire produkten in de spotlight. Test, test, test met eindgebruikers.
- Geen recensies aanbieden: Veel mensen lezen produktrecensies het liefst op een onafhankelijke website. Maar toch verwachten we ze ook op een ecommerce website. Geef bezoekers dus de mogelijkheid om hun mening te uiten over je aanbod.
- Slechte garantievoorwaarden: Ook al heb je een mooie gebruikersvriendelijke website en is je aanbod werkelijk fantastisch. Slechte garantievoorwaarden zorgen er dan alsnog voor dat iemand toch niet tot aankoop over gaat. Zorg voor goede garantievoorwaarden en zet deze in een begrijpelijke taal op de website.
- Aanbieden van één betalingsmethode: Mensen willen keuze in de manier waarop ze willen betalen, geef ze die dan ook. Als je alleen maar creditcard betalingen aanbied loop je veel omzet mis van klanten die toch liever per acceptgiro betalen.
- Slechte beveiliging: Gevoed door vele nieuwsberichten of phising is er een groeiend wantrouwen tegenover zakendoen op internet. Is het wel veilig? Wat gebeurt er met mijn gegevens? Wees hierin duidelijk richting te klant. Zorg dat je je beveiliging goed op orde hebt en maak in je privacy statement duidelijk wat je met de klantgegevens doet en hoe je deze bewaart.
Nog geen reacties op "De zeven doodzonden voor een ecommerce website"
“Amateuristische vormgeving” – een kortzichtige visie, waaruit blijkt dat de Harpointer de essentie niet begrijpt.
Immers, amateuristische vormgeving kan in sommige gevallen juist verkoopbevorderend werken. Zie VakantieDiscounter.nl, een site die juist enorm succes heeft geboekt vanwege zijn budget-uiterlijk. De tarieven zijn hetzelfde als superdeluxe-uitziende websites, maar door het prijsdump-uiterlijk is de perceptie voor de bezoeker is dat het bij VakantieDiscounter het goedkoopst is. Aangezien prijs voor bijna alle webwinkels de belangrijkste factor is, is de stelling dat een amateuristisch uiterlijk per definitie klanten wegjaagt, dom en kortzichtig.
Bij Marktplaats, Startpagina etc zie je een effect dat daarmee verband houdt. Het ziet er zo goedkoop uit dat mensen denken dat het oprecht is. Er zit geen groot, afstandelijk bedrijf achter maar het nog gewoon een kleine site die door jou en mij gebouwd had kunnen worden. Een “wij begrijpen elkaar”-gevoel. Dat kan voor sites zeer belangrijk zijn. Als Marktplaats zijn vormgeving zou veranderen naar een niet-amateuristisch uiterlijk, raken ze hun bezoek direct kwijt.
@Anders, mee eens. Zie ook [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=945]De verrassende waarheid over lelijke websites[/url]. Het belangrijkst is dat het imago in een lijn is met de identiteit en vice versa.
Het logo van scapino is een mooi voorbeeld waarbij dit goed is toegepast.
Feit blijft echter dat een professionele uitstraling er toe bijdraagt dat mensen vertrouwen hebben in een website. Vakantiediscounter, marktplaats en startpagina hebben een dergelijke grote naamsbekendheid dat dit aspect minder zwaar weegt. Dit geld echter niet voor relatief onbekende websites.
Verder denk ik dat het belangrijk is om onderscheid te maken tussen vormgeving en esthetica. Esthetica gaat over de vraag of iets mooi of lelijk is. Met vormgeving bedoel ik of het design zich aan belangrijke design principes houdt zoals die van de [url=https://www.usabilityweb.nl/artikel.php?id=41]gestaltpsychologie[/url] of de [url=https://www.usabilityweb.nl/nieuwsbericht.php?id=357]kleurenleer[/url].
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen