Een goede gebruikerservaring is essentieel om van websitebezoekers klanten te maken. Helaas bestaat er niet zoiets als een gouden formule voor een goede gebruikerservaring. Klanten stellen namelijk voor elk produkt andere eisen aan een website.
Er bestaat gelukkig wel zoiets als een aantal randvoorwaarden waaraan elke ecommerce website moet voldoen.
- Duidelijke navigatie;
- Volledige produktpagina’s;
- Eenvoudig en ‘intuitief’ bestel proces ;
- Verzend- en overige kosten duidelijk vermeld voor plaatsing van de order;
- Order- en verzendstatus kunnen opvragen;
- Follow-up e-mail nadat verwachtte verzenddatum is overschreden.
Nog geen reacties op "Randvoorwaarden ecommerce site"
Deze week liep ik nog tegen het verzendkosten probleem aan. Ik wilde iets bestellen bij een Amerikaanse webshop.
De verzendkosten van het product binnen Amerika waren 6 dollar. Bij verzendkosten internationaal stond: ‘for international shipping we charge an additional amount’.
‘An additional amount’ kan meer zijn dan wat ik wil betalen. Ik heb eigenlijk nooit zin om uit te zoeken hoeveel dat dan wel niet kan zijn. Maar goed, ik was blijkbaar in een goede bui, dus ik stuur een mailtje met hoeveel dat dan zou zijn.
Tegelijkertijd zoek ik verder in een andere shop en daar staat het product voor dezelfde prijs en met internationale verzendkosten 11 dollar. Die heb ik toen direct maar besteld, 11 dollar leek me wel redelijk.
Krijg ik een mailtje terug van de eerste webshop dat ze moeten weten wat ik wil bestellen. Ik stuur een mailtje terug waarin ik zeg dat ik al ergens anders een bestelling heb geplaatst, omdat daar wel stond aangegeven wat de verzendkosten waren. Ik adviseerde hen om dat ook maar te gaan doen, want zo missen ze klanten.
Krijg ik een verwijtend mailtje terug met dat ze dat niet kunnen doen omdat het per land varieert en het afhangt van het gewicht, etc etc. Ik zou dat eigenlijk niet van hun mogen verwachten.
Tsja, die andere shop kon het blijkbaar wel. Ik kom nooit weer bij die 1e shop en het lijkt erop dat ze liever geen internationale klanten hebben.
Of nog zo één.
Waarom ik nooit een computer zou kopen bij Dell:
Prijzen zijn prijzen. En ik wordt er niet echt blij van als ik een computer wil bestellen en ik ga naar het winkelwagentje dat er dan ineens BTW, verzendkosten administratiekosten en weet ik wat al niet erbij komen!!!
Je wordt achteraf negatief verrast; voor mij een reden om er niets te bestellen (ook al zijn ze dan nog goedkoper…)!
Geloof dat Dell hier ook behoorlijk van terug gekomen is. Ze bieden op hun website nu wel direct de juiste prijzen aan, dacht ik. Feit blijft of dit niet te laat is en veel bezoekers al niet meer terug komen door een eerdere negatieve ervaring..
Ik kom in ieder geval niet terug om te kijken of ze het verbeterd hebben…
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen