Door alleen te kijken naar het conversieratio krijg je te weinig inzicht in de knelpunt volgens Rafe Vandenberg. Daarom splits hij deze op in vier Kritische Prestatie Indactoren die hij voor iedere optimalisatietraject onder de loep neemt.

The Visit-to-Decision-Page Ratio: 60%
De decision page is de pagina waar de bezoeker een produkt of dienst kan bekijken. Deze pagina bevat vaak een opsomming van voordelen en functionaliteiten, de prijs en een duidelijke call-to-action zoals voeg toe aan winkelmandje of vraag meer informatie aan.

Door het delen van het aantal bezoeken aan decision pages door het totaal aantal bezoeken weet je hoeveel bezoekers je produkt of dienst zien. Zit je echter onder de 60% dan heb je een serieus probleem en is actie gewenst. Mogelijke oorzaken zijn een slechte werving van bezoekers, onduidelijke of langzame entry-pages, weinig produktkeuze mogelijkheden of een onduidelijke navigatie.

The Decision-Page-to-Cart Ratio: 30%
Door het delen van het aantal bezoeken aan het winkelmandje door het aantal bezoeken aan decision pages krijgen we inzicht in de mate waarin ons aanbod er in slaagt bezoekers het bestelproces in te lokken.

Een bezoeker die een decision page bezoekt is per definitie een geinteresseerde bezoeker. Een score beneden de 30% is problematisch. Oorzaken kunnen zijn de prijsstelling, onvoldoende opties of functionalteiten, oppervlakkige of onduidelijke informatie of het slecht onder woorden brengen van de unieke verkooppunten.

The Cart-to-Checkout Ratio: 60%
Het delen van het aantal bezoekers dat start met het bestelproces door het aantal bezoekers dat een produkt in het winkelwagentje toevoegt zegt iets over de geinteresseerdheid van bezoekers. Veel mensen voegen produkten toe aan winkelmandjes om het later te reviewen of omdat ze willen weten of er bijkomende kosten zijn. Uitval is dus normaal. Komt het percentage echter beneden de 60% dan is er reden voor nader onderzoek. Mogelijke oorzaken kunnen zijn een langzame SSL verbinding, een slechte presentatie van het winkelwagentje, hoge verzendkosten, onverwachte extra bijkomde kosten, verwarring omtrent kortingscodes of te aggressieve cross- en upselling.

The Checkout-to-Order Ratio: 75%
Het delen van het aantal geplaatste orders door het aantal bezoekers door start met het bestelsproces geeft inzicht in de mate waarin bezoekers tijdens het bestelproces afhaken. Bezoekers hebben laten zien geinteresseerd te zijn doordat ze het bestelproces zijn ingegaan. Een percentage beneden de 75% is dan ook eigenlijk niet acceptabel. Mogelijke redenen zijn langzame SSL pagina’s, beperkte betalingsmogelijkheden, slechte usability van formulieren, onnodige extra stappen en verplicht registreren.

Bron: Show-Me-The-Money Conversion Ratios

Be Sociable, Share!