Klant, consument, (eind)gebruiker… Elk van deze benamingen is een manier om de mensen te degraderen voor wie wij eigenlijk ontwerpen, een manier om hen als voorwerpen te etiketteren. Want tegenwoordig schijnt het (bijna) een gewoonte te zijn je als designer te distantiĆ«ren van de personen (mensen) waarvoor je eigenlijk ontwerpt door hen benamingen te geven die niets van doen hebben met de persoon zelf.
Nu is het tijd te accepteren dat we mensen zijn, dat we ontwerpen voor mensen. Mensen die waardigheid verdienen. Het is tijd woorden als consument, klant en (eind)gebruiker uit ons vocabulair te gooien en gewoon te spreken over mensen. Power to the people!
Bron: Words Matter. Talk About People: Not Customers, Not Consumers, Not Users
Nog geen reacties op "Woorden maken het verschil"
Usersense spreekt over [url=http://usersense.com/?p=64]ervaringsdeskundige[/url].
Laten we dan ook spreken over mensvriendelijke websites, oftewel peoplebility.
Plaats je reactie
Velden met een * zijn verplicht in te vullen