Je bent als usability-expert aangenomen om de website van jouw nieuwe opdrachtgever te verbeteren. Je ontwerpt vervolgens verschillende usabilitytests en voert deze uit. De tests blijken succesvol en zeer veel interessante informatie op te leveren. Met deze informatie schrijf je een goed onderbouwd rapport vol met aanbevelingen. Klaar ben je, althans…

Een usabilityrapport is het logische eindproduct van een usabilitytest. Je bent aangenomen om usabilityproblemen in een website te herkennen en deze te documenteren in een rapport. In dit rapport beschrijf je het proces wat belopen is en, het belangrijkste, de resultaten die dit op heeft geleverd. Maar wat komt hierna?

Het blijkt namelijk vaak een hele klus te zijn om de overgang van testresultaat naar ontwikkelingsaanbeveling waar te maken. Het indentificeren van problemen wil namelijk nog niet zeggen dat dit ze oplost, het trekt enkel de (vaak aarzelende) aandacht van de mensen aan die worden betaald om deze op te lossen.

Het is voor een usability-expert dan belangrijk om te weten hoe hij deze overgang kan stimuleren, zodat de aanbevelingen zo snel en goed mogelijk ingevoerd kunnen worden en al het werk niet voor niets is geweest.

Joanna Bawa schreef hierover een artikel met enkele tips en suggesties. Lees het artikel hier.

Be Sociable, Share!