Eens in de zoveel tijd is het weer zover. Je mobiele abonnement loopt af en je kunt weer op zoek naar een nieuw abonnement met een goedkoop nieuw toestel dat is voorzien van alle moderne gadgets. Een paar jaar geleden moest je nog kiezen tussen prijs of kwaliteit. Het netwerk van de nieuwe aanbieders was klein en de roep om nieuwe klanten groot. Tegenwoordig zijn alle netwerken goed genoeg en slaan de providers je met aanbiedingen om de oren.

De één wil veel sms’jes versturen en de ander wil goedkoop in het buitenland kunnen bellen. Uiteraard wil iedereen pronken met zijn mini-toestel met videostreaming en supersnel internet. Voor het beste aanbod ga je natuurlijk naar de websites van de aanbieders. Daar staat alle informatie op een rij zodat je de aanbiedingen goed kunt vergelijken. Toch?

In de rest van dit artikel worden de websites van de aanbieders van mobiele telefonie vergeleken. Uiteraard wordt beoordeeld of de informatie overzichtelijk wordt aangeboden en snel is te vinden. Verder wordt gekeken naar andere belangrijke aspecten: de lay-out, de snelheid en zaken als browsercompatibiliteit en toegankelijkheid.

Het doel van de bezoeken is het vinden van een nieuw abonnement met een goedkoop nieuw toestel. Het abonnement moet passen bij mijn belgedrag: Iedere dag bel ik zo’n 10 minuten op wisselende tijden en verstuur ik ongeveer drie sms’jes. Eén, liefst twee keer per jaar ga ik een week naar Spanje. De tarieven vanuit Spanje zijn dus erg belangrijk. Verder wil ik een toestel kunnen kiezen op basis van mogelijkheden en prijs.

De websites

Alle providers hebben een website en alle sites waren te vinden met het intikken van de bedrijfsnaam.nl. Met het registreren van hun domeinnaam waren ze dus op tijd. Het aanbod op alle sites is vergelijkbaar en de verschillen zitten voornamelijk in het overzicht en gebruiksgemak. Hieronder staat mijn zoektocht naar de gewenste informatie op de verschillende sites.

KPN Mobile

De website van KPN geeft een overzicht van alle diensten voor zakelijk en privé-gebruik. Door de hoeveelheid informatie is het heel belangrijk om dat duidelijk aan te bieden. Zodra je naar www.kpn.nl gaat kun je meteen kiezen voor Privé of Zakelijk. Ook vind je op de startpagina een aanbod van een toestel voor 0 euro. Daar begin ik dus maar eens.

De pagina die volgt bevat verschillende toestellen met aanbiedingen. Zodra je een aanbieding kiest krijg je de belangrijkste kenmerken op een rij. Mijn oog valt meteen op de vergelijkingsbalk waarbij je verschillende producten kunt vergelijken. De balk bevat alle producten van KPN en daardoor is het even zoeken naar de mogelijkheid om toestelkenmerken te kunnen vergelijken. Na enig zoeken is het gelukt om van maximaal drie toestellen de kenmerken op een rij te zetten.

Vodafone

Vodafone staat bij veel mensen bekend om het kwaliteitsnetwerk dat daardoor ook wat duurder is maar ook aantrekkelijk voor zakelijke bellers. Daarom vind je ook hier op de startpagina het onderscheid tussen zakelijk en privé. De privé-pagina valt op door de enorme hoeveelheid links verspreid over het hele scherm en eigenlijk op alle schermen. Het is dus even zoeken naar de abonnementstarieven. Deze staan niet in een overzicht maar je moet een abonnement selecteren voordat je de kosten en je belminuten ziet. Uiteraard kun je ook hier een bijpassend toestel kopen en ook hier is er geen mogelijkheid om de toestellen snel te vergelijken. Om te kijken naar de belkosten vanuit Spanje klikte ik op de link Internationaal Bellen. Dat was te snel want de kosten staan onder Tarievenoverzicht, waarna je toch weer bij Internationaal Bellen uitkomt. Na de selectie van werelddeel en land staan de kosten per provider overzichtelijk in beeld en krijg je een kaartje met de dekking.

Als je niet beter zou weten zou je denken dat Vodafone de linkpagina heeft uitgevonden. Iedere pagina staat vol met links die zijdelings relevant zijn maar vooral het overzicht verstoren. De informatie die je nodig hebt is daardoor soms moeilijk te vinden.

Hi

Hi richt zich vooral op de jeugd en dat zie je aan de vrij drukke startpagina van hun site. Via de shop kom je snel bij de aanbiedingen. Op de een of andere manier kom ik alleen uit bij het overzicht met alle toestellen door op een aanbieding te klikken. Een vergelijking van meerdere toestellen is niet mogelijk maar per toestel staan er wel duidelijk de belangrijkste kenmerken. Uiteraard staat er ook de prijs per soort abonnement maar om de abonnementen zelf te vergelijken moet je op een andere pagina zijn. Opvallende is de zeer duidelijke uitleg over het bestellen, inclusief een ‘instructievideo’. De kosten per abonnement staan in een duidelijk overzicht zodat je snel ziet welk abonnement geschikt is. Voor de belkosten in het buitenland kun je eenvoudig het land selecteren en je ziet de providers en de bijbehorende kosten.

Alle gewenste informatie is op de Hi-website snel te vinden en – misschien nog belangrijker – goed te vergelijken. Geen wizards en hi-tech oplossingen maar gewoon een tabel met de kosten. In mijn ogen ideaal.

Telfort

Ook bij Telfort staan de aanbiedingen prominent in beeld maar via Productinformatie kom je vrij snel bij de kosten van de verschillende abonnementen. Opvallend is de belwijzer waar je de tarieven van Telfort en aanbieders kunt vergelijken. Door het ‘powered by Bellen.com’-logo straalt het een zekere betrouwbaarheid uit. Ook de tarieven voor internationaal bellen zijn snel gevonden en geven net als bij andere aanbieders een overzicht van de netwerken en van de dekking.

Voor het kopen van een toestel moet je in de aparte shop zijn. Leuk zijn de linkjes voor het geven van een kado en de ladyphones met toestellen in zachte kleurtjes. Ook kun je hier maximaal vier toestellen naast elkaar zetten om te vergelijken. Het bestelproces is vergelijkbaar met de andere aanbieders maar voor informatie hierover moet je even klikken.

Telfort heeft een aangename mix gevonden tussen commerciële boodschappen en productinformatie. Alle informatie is vrij snel te vinden en wordt overzichtelijk gepresenteerd.

Orange

De Orange site begint in stijlvol zwart met witte tekst. Mooi en onderscheidend maar met de felle zon op dit moment niet heel goed leesbaar. In drie klikken was ik bij een uitgebreid overzicht van alle abonnementen en de extra’s. Zo uitgebreid dat zelfs de kosten van een contractovername worden genoemd waardoor het totaaloverzicht weer wat minder goed wordt. De kosten voor bellen in het buitenland zijn ook snel gevonden. Als je vaker naar het buitenland gaat is het makkelijk om te weten dat de wereld is verdeeld in vier regio’s zodat je snel weet hoe hoog de rekening wordt. Ook de kosten voor het bellen vanaf de veerboot naar Engeland worden genoemd waardoor ik nu ook weet dat het kan. Een handige service is een checklist voor je verblijf in het buitenland. Zo staan al je toestelinstellingen goed en heb je alle nummers bij de hand.

De shop is als de andere shops. Het vergelijken van toestellen kan niet maar bij het toestel krijg je wel weer een overzicht van de abonnementskosten. Het bestelproces staat beschreven op een vraag en antwoordpagina en is daardoor wat lastiger te vinden.

T-Mobile

T-Mobile heeft verschillende soorten abonnementen en het verschil tussen ‘Flex’ en ‘Relax’ is niet meteen duidelijk. Het komt er op neer dat je met een Flex-abonnement per maand meer kunt variëren in belgedrag. Wat het beste abonnement is, hangt dus vooral van dat belgedrag af. Voor bellen in het buitenland kun je een land selecteren in een lijst en op een wereldkaart. De wereldkaart laat precies zien waar je bent dus goed nieuws voor de Vakantieman. Ook T-Mobile heeft de wereld ingedeeld in zones dus de internationale beller is er meer duidelijkheid.

Na het zien van alle andere sites is ook de shop van T-Mobile niet verrassend. Handig is het persoonlijke advies dat aan de hand van je belgedrag het beste abonnement uitkiest. Ook handig is weer de mogelijkheid om meerdere toestellen met elkaar te vergelijken. Vragen over de shop worden niet bij de shop beantwoord maar daarvoor moet je naar de klantenservice.

De beste website?

De keuze van je provider zal waarschijnlijk niet afhangen van de website maar van het beste abonnement. Om te kijken welk abonnement het beste is, is een goede website natuurlijk wel van belang. Het valt op dat de websites van de prijsvechters veel overzichtelijker zijn dan die van de providers die bekend staan om hun kwaliteit (en grote aandeel in de zakelijke markt.) Vodafone valt negatief op door de enorme hoeveelheid informatie die ze op één pagina proberen te proppen en KPN lijkt als nadeel te hebben dat ze veel meer verkopen dan alleen mobiele abonnementen.

De website van Hi is in veel opzichten de beste. Het vergelijken van verschillende abonnementen is heel eenvoudig doordat ze in één overzicht staan. Tijdens het bestellen krijg je de belangrijkste informatie in beeld.

De do’s en dont’s

In grote lijnen vind je op alle websites dezelfde informatie: Een overzicht van abonnementen en toestellen en natuurlijk de beste aanbiedingen. Het verschil zit vooral in de presentatie. Een wizard of belwijzer waarmee je met enkele vragen het beste abonnement kunt selecteren, is handig als je nog geen idee hebt van de mogelijkheden. Als je ongeveer weet wat je hebben wilt is een simpel overzicht met de abonnementen veel eenvoudiger om te vergelijken.

Om toestellen te kunnen vergelijken is het handig als je de eigenschappen van een paar toestellen in één overzicht kan zetten. Een vergelijking is pas zinvol als er gedetailleerde eigenschappen staan. Dus niet alleen aangeven dat er een camera in zit (dat hebben ze inmiddels bijna allemaal), maar ook wat de resolutie van die camera is.

De kosten voor bellen in het buitenland zul je meestal vooraf willen opzoeken en uitgeprint in je koffer meenemen. De oplossing ligt hier voor de hand: Zorg ervoor dat precies die informatie kan worden uitgeprint. Niet meer (geen PDF-document van 28 pagina’s) en niet minder. De laatste geldt voor alle websites dus ook voor deze: Zet relevante informatie op de pagina en laat overbodige informatie weg. Bij een bestelpagina is het belangrijk om informatie over het bestelproces op de pagina te zetten. Informatie over de voordelen van mobiel internet is daar juist overbodig en storend.

En verder

Voor het kiezen van het beste abonnement kun je natuurlijk ook kijken op vergelijkingssites als bellen.com en bij een alternatieve provider als Debitel. Zodra je eenmaal klant bent. is het interessant om te weten of je nog steeds het beste abonnement hebt. Alle providers bieden de mogelijkheid om in te loggen, maar wat er achter die besloten pagina’s schuil gaat, kon ik helaas niet bekijken. Factuurinformatie en de status van je beltegoed is wel het minste wat er zou moeten staan. Een pagina om bijvoorbeeld je voicemailinstellingen te wijzigen is ook een handig hulpmiddel.

Be Sociable, Share!