De ASCO vroeg Agnieszka Bojko van User Centric de gebruikersvriendelijkheid van de huidige website te vergelijken met een nieuw design.

Bojko vroeg aan twaalf participanten 25 taken uit te voeren op beide versies van de website. Met behulp van eye tracking werd achterhaald welke website het meest gebruiksvriendelijk is.

Bij het analyseren van de oogbeweging maakte Bojko onderscheid tussen de mate waarin een website element aandacht krijgt (deployment of attention) en de wijze waarop de informatie van deze elementen wordt verwerkt (target processing).

Op basis van haar onderzoek constateert ze een aantal dingen.

Rechterkantjes werden niet gezien, waarschijnlijk omdat mensen denken dat hier onnodige informatie staat.

Hoe meer verschillende informatie er op de website staat des te meer mensen naar de juiste moeten zoeken. Vraag iedere willekeurige schrijver wat de essentie van schrijven is en deze zal antwoorden, dat het om schrappen gaat. Voor webdesign geldt hetzelfde.

Een menu-item die apart werd vormgegeven met als doel meer aandacht te krijgen bereikte het tegenovergestelde, minder aandacht. Mensen die op zoek zijn naar een specifiek navigatie-item zoeken dit vooral binnen de huidige navigatie. Alles wat daarvan afwijkt krijgt minder aandacht.

Bron: Using Eye Tracking to Compare Web Page Designs: A Case Study

Be Sociable, Share!