Veel websites hebben als doel een bezoeker tot een actie verleiden. Vaak een actie waarvoor een formulier nodig is. Of het nu het zoeken van een produkt is, het invullen van een contactformulier of het opvragen van een offerte. Het formulier staat centraal. De gebruiksvriendelijkheid van formulieren is dan ook bepalend voor het uiteindelijke succes van de website.

Matteo Penzo van het Italiaanse onderzoeksbureau Consultechnology deed een Eyetrack studie naar de zoekformulieren van Google, Amazon, Ebay, Flickr en Useit en ziet een verschil in kijkgedrag van beginners en gevorderden

Een beginners kijkt continue naar het label, het invulveld en de zoek button. Meerdere zoekvelden (zoals bij amazon.com) leiden al snel tot verwarring. Een gevorderde kijkt alleen naar het invulveld, hij tikt zijn zoekwoord in en drukt op enter. Zijn kijkbeweging beperkt zich veel meer tot dat ene invulveld

Op basis van het onderzoek komt Penzo tot de volgende richtlijnen:

  • Voorzie alle velden in het formulier van een duidelijk label. Oók het zoekveld
  • Gebruik in de zoekfunctie liever geen drop-down selectie menuutjes. Tenzij er geen ander alternatief beschikbaar is.
  • Houd de zoekfunctie compact.
  • Zorg voor een consistente plaatsing van de zoekfunctie.

Bron: Evaluating the Usability of Search Forms Using Eyetracking: A Practical Approach

Be Sociable, Share!