bezoekers bekijken een website in een f-patroon

Zien is geloven als het gaat om het begrijpen van surfgedrag van internetgebruikers. En ze zien weinig, dat is een van de conclusies van de Nielsen Norman Group.

Sinds kort experimenteert Jakob Nielsen (een van de eigenaar van de Nielsen Norman Group) steeds vaker met eyetrack software om meer inzicht te krijgen in het kijk- en surfgedrag van internetgebruikers.

De Nielsen Norman Group vroeg 230 respondenten bepaalde taken uit te voeren op een diverse websites.

Ze komen met een aantal leuke bevindingen:

  • Mensen lezen in een F-patroon. Ze lezen lange zinnen bovenaan de website beter dan lange zinnen lager in de website. De eerste twee woorden van een zin zijn erg belangrijk.
  • Mensen voelen zich aangetrokken tot afbeeldingen van mensen die hen aankijken. Het helpt als de persoon op de foto aantrekkelijk is maar deze moet weer niet te aantrekkelijk zijn waardoor deze iets onbereikbaars heeft. Professionele modellen zijn een afknapper, dus geen barbie en ken look-a-likes.
  • Afbeeldingen in het midden van de pagina worden als storend ervaren
  • Mensen reageren positief op afbeeldingen die zinvolle informatie bevatten in plaats van afbeeldingen die puur als decoratie dienen.
  • Mensen kijken een fractie van een seconde naar advertenties in zoekmachines op zich vervolgens weer op de zoekresultaten te focussen.
  • Hoe minder er op een website staat des te meer mensen lezen. Goed webdesign gaat dus vooral om het maken van keuzen. Niet alles op de homepage willen zetten maar gericht keuzen maken.

De studie bevestigd dat banners niet worden gezien. Behalve kinderen tot ongeveer 7 jaar klikken nog wel eens op banners. Ze voelen zich aangetrokken tot alles wat flitst en wat er grafisch uitziet.

De bevindingen van de Nielsen Norman Group komen overeen met mijn eigen bevindingen die ik met eyetrack heb. Met name het lezen in een F-patroon en de sterk afzwakkende aandacht naarmate men verder naar beneden scrollt is erg herkenbaar.

Bron: Survey offers a sneak peek into Net surfers brains

Be Sociable, Share!