De nieuwe leus van Philips sense and simplicity is meer dan alleen maar een marketingslogan. Onder dit mum zijn ze namelijk continu bezig te vernieuwen om gebruiskvriendelijke producten voor eindgebruiker te ontwerpen.

Sinds een tijdje ontwikkelen ze nieuwe ideeën in rechtstreekse samenwerking met consumenten. Collaborative design noemen ze dat. De bedoeling is de gebruiksvriendelijkheid van hoogtechnologische producten te verbeteren. Deze worden nu al te vaak bedacht door ingenieurs en informatici, en die denken niet noodzakelijk vanuit het standpunt van de gebruiker.

UserSense heeft goede ervaringen met Collaborative design. Een paar uurtjes samen met de klant brainstormen over een goed interactiemodel, of een duidelijke informatiearchitectuur, leert gewoonlijk meer dan een week in je eentje zitten zoeken naar de goede insteek.

Klanten weten echter niet vaak wat goed hen is (Heeft de gebruiker altijd gelijk?). Is het dus wel zo verstandig om hun ideeën over te nemen? Het heeft Cammie Dunaway van Yahoo doen besloten om te stoppen met deze methode. (Het einde van de focus groep).

Zij gelooft meer in Immersion Groups. Hierbij spreken vier tot vijf mensen op een informele manier met de productontwikkelaars. Niets geen observatie ruimte, niets geen deskundige begeleider. De sleutel ligt bij de ontwerpers.

Dit gaat ook op voor de Collaborative design methode. Belangrijk bij deze methode is de aanwezigheid van een professionele ontwerper. Consumenten kennen weinig van de basics van interaction design, en deze mogen nooit uit het oog verloren worden. De rol van de ontwerper bestaat erin de wilde ideeën van de klant te vertalen in praktisch uitvoerbare en kwalitatieve ontwerpen, en hen uit te leggen waarom die vertaling nodig is.

Bron: De klant weet het beter

Be Sociable, Share!