Profit, non-proft, multinationals of eenmanszaken op het internet is iedereen in een zekere zin elkaars concurrent. De bezoeker creeërt op basis van bezoek aan vorige website een bepaald verwachtingspatroon. De beste website stelt de standaard, de rest volgt.

De American Customer Satisfaction Index kent websites op een 100-punts schaal een waarde toe op het gebied van klanttevredenheid.

Succesvolle overheidswebsites passen vaak de volgende vijf cruciale stappen toe:

  • Logfile analyse. Je krijgt wat je meet. Inzicht in het huidige surfgedrag van de bezoekers is cruciaal voor continue verbetering. Er zijn verschillende dingen die je kunt meten. Het is van belang om die dingen te meten die voor het behalen van je doelen van toepassing zijn.
  • Enquete. Met statistieken alleen ben je er nog niet. Of je website echter volledig is en alle informatie biedt die mensen willen weet je niet. Dit is te achterhalen met enquetes. Met een enquete kun je achter iemands beweegredenen en motivatie komen.
  • Stylesheets en webstandaarden. Organisaties krijgen steeds meer websites. Techniek die de inhoud van de presentatie scheidt zorgt ervoor dat onderhoud minder arbeidsintensief is en dat consistentie van de websites is gewaarborgd hetgeen belangrijk is voor het gebruiksgemak.
  • Gebruikstest Het lijkt een open deur maar vaak wordt het niet toegepast. Je weet pas of iets werkt of niet als je hebt onderwerpen aan een echte gebruikstest met relevante respondenten. Het betrekken van eindgebruikers tijdens het ontwikkelproces is een voorwaarde voor succes.
  • Eenvoudige taal. Veel teksten zijn niet geschikt voor internet. Vaak zijn ze te lang, bevatten moeilijk jargon en zijn niet scanbaar. De folderteksten zijn rechtstreeks op de website geplaatst. Uiteindelijk is het de informatie waarvoor bezoekers in eerste instantie op je website komen. Verbeteringen van de informatie hebben vaak grote gevolgen als resultaat.

Bron: Love at first site

Be Sociable, Share!